"Minun koulussani on turvallista olla" : oppilaiden ja opettajien kokemuksia sekä ajatuksia turvallisesta oppimisympäristöstä
Abstract
Pro gradu -tutkielma käsittelee oppilaiden ja opettajien kokemuksia
sekä ajatuksia turvallisesta oppimisympäristöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli
selvittää, mitkä asiat tekevät oppimisympäristöstä turvallisen sekä mihin turvallisen oppimisympäristön tekijöihin opettaja
voi vaikuttaa ja millä tavalla. Tutkimus on luonteeltaan empiiristä
fenomenologista tutkimusta, joka toteutettiin laadullisin menetelmin.
Aineisto koostui alakoulun 5. luokan oppilaiden kirjoitelmista ja opettajien
avoimista kyselyistä, jotka analysoitiin
aineistolähtöisen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustuloksissa painottui sosiaalinen ja psyykkinen
oppimisympäristö.
Keskeisimmät turvallisen oppimisympäristön osatekijät ovat
tutkimuksen mukaan kaveruus, kiusaamattomuus, erila
isuuden arvostus, opettajan oppilaiden kiusaamisiin ja
riitoihin puuttuminen, kodin ja koulun yhteistyö sekä säännöt.
Opettaja pystyy vaikuttamaan oppilaiden turvalliseen oppimisympäristöön mm. huolehtimalla oppilaiden kaverisuhteista, huolehtimalla, että kukaan ei jää yksin eikä ketään kiusata, hyväksymällä erilaiset oppilaat, luomalla
luokkaan erilaisuuden hyväksymisen ilmapiirin, puuttumalla oppilaiden kiusaamisiin ja ristiriitoihin, järjestämällä yhteistä toimintaa
kodin ja koulun välille, edistämällä avointa viestintää kodin ja koulun välille,
luomalla selkeät säännöt yhdessä oppilaiden kanssa sekä pitämälläjohdonmukaisesti säännöistä kiinni.
Tutkimus auttaa ymmärtämään, kuinka monista erilaisista
osatekijöistä turvallinen oppimisympäristö muodostuu sekä miten opettaja pystyy
omalla toiminnallaan edistämään turvallista oppimisympäristöä.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505221953Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish