"Minun koulussani on turvallista olla" : oppilaiden ja opettajien kokemuksia sekä ajatuksia turvallisesta oppimisympäristöstä

Abstract
Pro gradu -tutkielma käsittelee oppilaiden ja opettajien kokemuksia sekä ajatuksia turvallisesta oppimisympäristöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä asiat tekevät oppimisympäristöstä turvallisen sekä mihin turvallisen oppimisympäristön tekijöihin opettaja voi vaikuttaa ja millä tavalla. Tutkimus on luonteeltaan empiiristä fenomenologista tutkimusta, joka toteutettiin laadullisin menetelmin. Aineisto koostui alakoulun 5. luokan oppilaiden kirjoitelmista ja opettajien avoimista kyselyistä, jotka analysoitiin aineistolähtöisen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimustuloksissa painottui sosiaalinen ja psyykkinen oppimisympäristö. Keskeisimmät turvallisen oppimisympäristön osatekijät ovat tutkimuksen mukaan kaveruus, kiusaamattomuus, erila isuuden arvostus, opettajan oppilaiden kiusaamisiin ja riitoihin puuttuminen, kodin ja koulun yhteistyö sekä säännöt. Opettaja pystyy vaikuttamaan oppilaiden turvalliseen oppimisympäristöön mm. huolehtimalla oppilaiden kaverisuhteista, huolehtimalla, että kukaan ei jää yksin eikä ketään kiusata, hyväksymällä erilaiset oppilaat, luomalla luokkaan erilaisuuden hyväksymisen ilmapiirin, puuttumalla oppilaiden kiusaamisiin ja ristiriitoihin, järjestämällä yhteistä toimintaa kodin ja koulun välille, edistämällä avointa viestintää kodin ja koulun välille, luomalla selkeät säännöt yhdessä oppilaiden kanssa sekä pitämälläjohdonmukaisesti säännöistä kiinni. Tutkimus auttaa ymmärtämään, kuinka monista erilaisista osatekijöistä turvallinen oppimisympäristö muodostuu sekä miten opettaja pystyy omalla toiminnallaan edistämään turvallista oppimisympäristöä.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505221953Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share