"Minun koulussani on turvallista olla" : oppilaiden ja opettajien kokemuksia sekä ajatuksia turvallisesta oppimisympäristöstä
Pro gradu -tutkielma käsittelee oppilaiden ja opettajien kokemuksia
sekä ajatuksia turvallisesta oppimisympäristöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli
selvittää, mitkä asiat tekevät oppimisympäristöstä turvallisen sekä mihin turvallisen oppimisympäristön tekijöihin opettaja
voi vaikuttaa ja millä tavalla. Tutkimus on luonteeltaan empiiristä
fenomenologista tutkimusta, joka toteutettiin laadullisin menetelmin.
Aineisto koostui alakoulun 5. luokan oppilaiden kirjoitelmista ja opettajien
avoimista kyselyistä, jotka analysoitiin
aineistolähtöisen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustuloksissa painottui sosiaalinen ja psyykkinen
oppimisympäristö.
Keskeisimmät turvallisen oppimisympäristön osatekijät ovat
tutkimuksen mukaan kaveruus, kiusaamattomuus, erila
isuuden arvostus, opettajan oppilaiden kiusaamisiin ja
riitoihin puuttuminen, kodin ja koulun yhteistyö sekä säännöt.
Opettaja pystyy vaikuttamaan oppilaiden turvalliseen oppimisympäristöön mm. huolehtimalla oppilaiden kaverisuhteista, huolehtimalla, että kukaan ei jää yksin eikä ketään kiusata, hyväksymällä erilaiset oppilaat, luomalla
luokkaan erilaisuuden hyväksymisen ilmapiirin, puuttumalla oppilaiden kiusaamisiin ja ristiriitoihin, järjestämällä yhteistä toimintaa
kodin ja koulun välille, edistämällä avointa viestintää kodin ja koulun välille,
luomalla selkeät säännöt yhdessä oppilaiden kanssa sekä pitämälläjohdonmukaisesti säännöistä kiinni.
Tutkimus auttaa ymmärtämään, kuinka monista erilaisista
osatekijöistä turvallinen oppimisympäristö muodostuu sekä miten opettaja pystyy
omalla toiminnallaan edistämään turvallista oppimisympäristöä.
...
Muu nimeke
Oppilaiden ja opettajien kokemuksia sekä ajatuksia turvallisesta oppimisympäristöstäMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29533]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Alakoulun oppilaiden ja luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia emotionaalisesta turvallisuudesta kouluympäristössä
Ahonen, Netta; Hämäläinen, Anni (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia alakoulun oppilaiden ja luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia emotionaalisesta turvallisuudesta kouluympäristössä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia emotionaaliseen turvallisuuteen ... -
Oppilaiden ajatuksia kiusaamisesta ja siihen puuttumisesta
Padatsu, Pirita (2020)Kiusaaminen koulussa herättää tunteita ja kysymyksiä niin oppilaiden, kodin kuin opettajienkin mielessä. Kiusaamiseen puuttumiseen on kehitetty ohjelmia, joiden avulla kouluissa tapahtuvaa kiusaamista on saatu vähennettyä, ... -
Opettaja kiusattuna : peruskoulun opettajien kokemuksia vertaisrajat ylittävästä kiusaamisesta
Kauppi, Teemu (University of Jyväskylä, 2015) -
Koulukiusaaminen ilmiönä : yläkoulun oppilaiden kokemuksia kiusaamisesta
Hamarus, Päivi (Jyväskylän yliopisto, 2006)Hamaruksen mukaan kiusaaminen perustuu usein kiusaajan tavoittelemalle valta-asemalle yhteisössä ja alkaa jonkun oppilaan erilaisuuden nimeämisestä. Tästä piirteestä luodaan nimityksiä ja kiusatulle rakennetaan maine, joka ... -
KiVa Koulu® -ohjelma ja Vaakamalli® -koulutus : opettajien kokemuksia koulukiusaamisen ehkäisemisestä ja siihen puuttumisesta
Salo, Anni; Takalo, Maija (2014)Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää alakoulun luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia koulussa käytössä olevasta kiusaamisen vastaisesta interventiomallista, KiVa Koulu -ohjelmasta tai Vaakamalli -koulutuksesta. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.