Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMarttiin, Pentti
dc.contributor.authorRanta, Niilo
dc.date.accessioned2021-08-11T06:29:12Z
dc.date.available2021-08-11T06:29:12Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77315
dc.description.abstractUlkoinen linkitys on ulkoisen hakukoneoptimoinnin osa-alue, jolla on vaikutusta verkkotunnuksen menestykseen Googlen hakutuloksissa. Hakukoneoptimointi eli SEO jaetaan tyypillisesti sisäiseen ja ulkoiseen optimointiin, joista ulkoinen linkitys edustaa jälkimmäistä. Ulkoisen linkityksen vaikutusten tarkka analysointi vaatii linkin anatomian eli teknisen rakenteen tuntemista. Rakenteen hahmottamisen myötä linkin toiminta kahden verkkotunnuksen välillä on helpompi ymmärtää, kuten myös ulkoisen linkityksen käytännön toteutus eli linkkien rakentaminen. Googlen algoritmihistorian läpikäyminen on tarkasteltaessa ulkoisen linkityksen vaikutuksia nykypäivän näkökulmasta. Näin pystytään myös tekemään tarkka havainto siitä, miten Googlen sivuja arvosteleva PageRank-algoritmi toimii tänä päivänä. Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää millä eri tavoin ulkoinen linkitys vaikuttaa verkkotunnuksen menestykseen hakukonetulokissa. Tutkielma toteutetaan kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa lähdeaineistona käytetään kattavasti alan tieteellistä julkaisuja ja muuta kirjallisuutta. Akateemisessa lähdekirjallisuudessa painotetaan uusimpia julkaisuja, joita alan asiantuntijasivustot täydentävät. Ulkoisen linkityksen vaikutukset on sidottu vahvasti seuraaviin asioihin: minkälainen on inbound-linkin rakenne, minkälaisesta kontekstista linkki on peräisin ja mitä keinoja linkin hankintaan on käytetty. Ulkoisen linkityksen hankinta on tiiviisti yhteydessä SEO:n toteutusmoraaliin, joka jakautuu Googlen ohjeistuksen mukaiseen oikeaoppiseen ja manipulatiiviseen toimintaan. Mikäli verkkotunnukseen kohdistuu negatiivinen vaikutus, on se mahdollinen seuraus hakukoneen sääntöjen vastaisesta toiminnasta.fi
dc.description.abstractExternal linking is a field of search engine optimization (SEO), which impacts a domain’s success in Google’s search result pages. Search engine optimization is typically divided into on-page and off-page optimization, of which external linking represents the latter. Accurate analysis of the effects of external linking cause requires knowledge of the anatomy and technical structure of the link. By knowing the structure of the hyperlink, the connection of two domains is easier to understand. Knowing Google’s algorithm history is for understanding the effects of external linking, from today’s perspective. This also enables accurate observations of how the Google PageRank algorithm works today. The purpose of this study is to find out the different ways in which external linking affects the success of a domain in search engine result pages (SERP). The research is implemented as a descriptive literature review, in which scientific publications within and outside the field of SEO are used as source material. The academic literature is focused on the latest publications, which are supplemented by expert sites in the SEO field. The effects of external linking are strongly tied to the following factors: the structure of the inbound link, the context of the source of the link, and the means by which the backlink was obtained. Acquisition of external linking is closely related to the implementation ethics of SEO, which are divided into legal and manipulative activities, in accordance with Google's guidelines. If a domain is negatively impacted, it is typical result of illegal search engine activity.en
dc.format.extent37
dc.language.isofi
dc.subject.otherSEO
dc.subject.otherulkoinen SEO
dc.subject.otherlinkkien rakentaminen
dc.titleUlkoisen linkityksen vaikutus verkkotunnuksen hakukonesijoitukseen Googlessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202108114481
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysohakuohjelmat
dc.subject.ysoGoogle
dc.subject.ysohakukoneoptimointi
dc.subject.ysolinkitys


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot