”Osallisuus ei ole toiveiden täyttämiskaivo ” : varhaiskasvatushenkilöstön näkemyksiä esioppilaiden osallisuudesta ja osallisuuden toteutumisesta alkuluokassa
Authors
Date
2021Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials.
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli selvittää alkuluokan
varhaiskasvatushenkilöstön käsityksiä osallisuudesta. Lisäksi tarkasteltiin miten esioppilaan osallisuus tällä hetkellä toteutuu alkuluokassa. Tutkimuksen
kontekstina on alkuluokka, jossa opiskelee esioppilaita sekä ensimmäisen ja
toisen luokan oppilaita. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esille, mitkä asiat
edistävät ja ehkäiset esioppilaan osallisuuden alkuluokassa. Lisäksi tavoitteena
oli löytää keinoja, kuinka pystytään lisäämään esioppilaan osallisuutta
alkuluokassa.
Aineisto kerättiin laadullisin tutkimusmenetelmin kesän 2020 aikana.
Tutkimuksessa hyödynnettiin tapaustutkimuksen periaatteita.
Tutkimusjoukkoon kuului varhaiskasvatuksen opettajia ja varhaiskasvatuksen
hoitajia, jotka työskentelevät alkuluokassa. Käytän tutkimuksessani nimikettä
varhaiskasvatushenkilöstö. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka
sisälsi avoimia kysymyksiä. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin
sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittivat, että varhaiskasvatushenkilöstö kaipaa mahdollisuutta yhteiselle ja avoimelle keskustelulle ja kehittämiselle, jonka avulla
mahdollistuisi yhteinen ymmärrys osallisuudesta ja miten sitä pystytään
lisäämään alkuluokkaympäristössä. Tutkimus toi näkyväksi osallisuutta
edistäviä ja ehkäiseviä tekijöitä, joiden avulla on hyvä lähteä rakentamaan uutta toimintamallia. Alkuluokkapäivän rakenteen ja opetussisältöjen uudelleen tarkastelulla ja kehittämisellä yhdessä lasten kanssa lisäisi koko yhteisön osallisuutta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28970]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä esioppilaan tuen toteutumisesta vuorohoidossa
Lehmonen, Soile (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten tukea tarvitsevan esioppilaan saama tuki toteutuu esiopetuksessa ja täydentävässä varhaiskasvatuksessa vuorohoidon kontekstissa. Kiinnostuksen kohteena oli, millaisia ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien ja luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta alkuluokassa
Perälä, Niko; Ängeslevä, Pinja (2021)Alkuluokassa yhdistyvät esi- ja alkuopetus yhteisessä toimintaympäristössä ja pedagogiikasta vastaa varhaiskasvatuksen opettaja ja luokanopettaja -työpari. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ... -
Vanhemmat verkostoneuvottelussa : tutkimus vanhempien osallisuudesta varhaiskasvatuksen ja terveydenhuollon verkostoneuvotteluissa
Huttunen, Susanna (2017)Tutkimuksen tarkoituksena oli eritellä sitä, millaisia osallistumisen tapoja vanhemmille rakentuu varhaiskasvatuksen ja terveydenhuollon verkostoneuvotteluissa, ja miten työntekijät vastaavat näihin vanhempien erilaisiin ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä vaihtuvan henkilöstön merkityksestä varhaiskasvatuksen pedagogiikalle
Eskelinen, Tiia (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä näkemyksiä varhaiskasvatuksen opettajilla on vaihtuvan henkilöstön merkityksestä varhaiskasvatuksen pedagogiikalle. Vaihtuvalla henkilöstöllä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa ... -
"Lähtökohta on se, että kaikki osallistuu kaikkeen ja me aikuiset mahdollistetaan se osallistuminen" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta
Markkinen, Karoliina; Kuusela, Millariina (2022)Kandidaatintutkielmamme tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta ja tukemisesta. Halusimme selvittää, millaiset asiat mahdollistavat ...