Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorUkkonen-Mikkola, Tuulikki
dc.contributor.authorMustonen, Marita
dc.date.accessioned2021-08-04T06:24:12Z
dc.date.available2021-08-04T06:24:12Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77277
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tavoitteena oli selvittää alkuluokan varhaiskasvatushenkilöstön käsityksiä osallisuudesta. Lisäksi tarkasteltiin miten esioppilaan osallisuus tällä hetkellä toteutuu alkuluokassa. Tutkimuksen kontekstina on alkuluokka, jossa opiskelee esioppilaita sekä ensimmäisen ja toisen luokan oppilaita. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esille, mitkä asiat edistävät ja ehkäiset esioppilaan osallisuuden alkuluokassa. Lisäksi tavoitteena oli löytää keinoja, kuinka pystytään lisäämään esioppilaan osallisuutta alkuluokassa. Aineisto kerättiin laadullisin tutkimusmenetelmin kesän 2020 aikana. Tutkimuksessa hyödynnettiin tapaustutkimuksen periaatteita. Tutkimusjoukkoon kuului varhaiskasvatuksen opettajia ja varhaiskasvatuksen hoitajia, jotka työskentelevät alkuluokassa. Käytän tutkimuksessani nimikettä varhaiskasvatushenkilöstö. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysiä. Tutkimustulokset osoittivat, että varhaiskasvatushenkilöstö kaipaa mahdollisuutta yhteiselle ja avoimelle keskustelulle ja kehittämiselle, jonka avulla mahdollistuisi yhteinen ymmärrys osallisuudesta ja miten sitä pystytään lisäämään alkuluokkaympäristössä. Tutkimus toi näkyväksi osallisuutta edistäviä ja ehkäiseviä tekijöitä, joiden avulla on hyvä lähteä rakentamaan uutta toimintamallia. Alkuluokkapäivän rakenteen ja opetussisältöjen uudelleen tarkastelulla ja kehittämisellä yhdessä lasten kanssa lisäisi koko yhteisön osallisuutta.fi
dc.format.extent96
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheresioppilas
dc.subject.otheralkuluokka
dc.subject.othervarhaiskasvatuksen henkilöstö
dc.title”Osallisuus ei ole toiveiden täyttämiskaivo ” : varhaiskasvatushenkilöstön näkemyksiä esioppilaiden osallisuudesta ja osallisuuden toteutumisesta alkuluokassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202108044445
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston <a href="https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema">arkistotyöasemalta</a>.fi
dc.rights.accessrights<br><br>The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival <a href="https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation">workstation</a> at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials.en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot