Kirja-arvostelut alustataloudessa : esimerkkinä käyttäjälähtöiset arvostelut Instagramissa
Jaakkola, M., & Räisä, T. (2021). Kirja-arvostelut alustataloudessa : esimerkkinä käyttäjälähtöiset arvostelut Instagramissa. Media & viestintä, 44(2), 45-68. https://doi.org/10.23983/mv.109859
Julkaistu sarjassa
Media & viestintäPäivämäärä
2021Tekijänoikeudet
© 2021 Kirjoittajat
Kulttuurituotteita eivät sosiaalisen median aikakaudella enää arvostele julkisesti vain perinteisen median ammattikriitikot, vaan myös tavalliset ihmiset osallistuvat teosten julkiseen arvottamiseen erilaisilla digitaalisilla alustoilla. Tarkastelemme tässä artikkelissa kirjallisuusarvosteluja osana alustoitunutta kulttuurituotantoa esimerkkinämme käyttäjälähtöiset kirja-arvostelut erityisesti kuvasovellus Instagramissa. Instagramiin on vakiintunut kirjallisuuskeskusteluyhteisö, jota kutsutaan maailmanlaajuisesti nimellä Bookstagram mutta jolla on myös paikallisia tai alueellisia muotoja, kuten suomalainen Kirjagram. Kysymme, miten käyttäjäarvostelijat esiintyvät niissä arvostelulle määritellyissä funktionaalisissa rooleissa, jotka on aiemmassa tutkimuksessa havaittu perinteisten kriitikoiden toiminnassa. Erilaisten asemoitumisten perusteella hahmottelemme eroa kulttuurisen intermediaation ja kulttuurisen intramediaation käsitteiden välillä, joiden väitämme keskeisimmin kuvaavan eroa institutionaalisen ja käyttäjälähtöisen kirja-arvostelun välillä sekä samalla kuvaavan alustoituneen kirjallisuusarvostelun erityislaatuisuutta.
...
In the era of social media, cultural products are no longer reviewed in public by professional critics of traditional media, but even ordinary people are involved in the public evaluation of art work on different digital platforms. In this article we examine literature reviews as part of platformized cultural production, through the case of user generated literary reviews in the visual mobile app Instagram. A literary discussion community has been established on Instagram, globally known as Bookstagram, which even shows local and regional variants such as the Finnish Kirjagram. We ask how user reviewers perform the functional roles characteristic of the genre of review that have been identified in the activities of the traditional reviewers. Based on different positionings, we outline a distinction between the concepts of cultural intermediation and cultural intramediation, which, as we argue, essentially describe the difference between institutional and user-generated, non-institutional literary review and, at the same time, the special character of the platformized literary review.
...
Julkaisija
Media- ja viestintätieteellinen seura MEVI ryISSN Hae Julkaisufoorumista
1798-3827Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/97952087
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
What drives travelers' adoption of user-generated content? : A literature review
Ukpabi, Dandison; Karjaluoto, Heikki (Elsevier BV, 2018)User-generated content (UGC) has become an important part of travel planning, as travelers evaluate travel products based on past reviews. However, different factors account for why tourists utilize UGC. The aim of this ... -
The impact of user-generated online reviews on pre-travel planning and accommodation selection processes of Finnish millennial consumers
Lallukka, Tuuli (2021)Käyttäjien luoman sisällön merkitys on kasvanut etenkin matkailun yhteydessä, koska digitalisaation myötä Internetin ja sosiaalisen median käyttö on tullut osaksi jokapäiväistä elämää. Erityisesti käyttäjien luomista ... -
“It’s ok to not to be ok” : frames and stigma of mental health issues in user-generated content on Instagram : thematic analysis
Koutola, Siiri (2022)This study examined mental health related discussion in social media platform Instagram among Finns during mental health day 10 October 2021 and the following day. The aim of the study was to identify how mental health ... -
Luokanopettajat sosiaalisen median sisällöntuottajina Instagramissa
Hakkarainen, Elisa; Hentilä, Emmi (2023)Tutkimuksessa tarkastellaan, mitä merkityksiä luokanopettajat liittävät työtä koskevaan sisällön tuottamiseen Instagramissa. Tarkoituksena oli selvittää minkälaista sosiaalisen median sisältöä sisällöntuottajina toimivat ... -
Building Trust in the Sharing Economy : Current Approaches and Future Considerations
Räisänen, Jaana; Ojala, Arto; Tuovinen, Tero (Elsevier, 2021)The sharing economy could be an answer to the challenge of sustainability; it can facilitate the sharing and reuse of resources, create new ways of earning money, and enhance social connections. For example, by reducing ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.