Opettajien näkökulmia sosiaalisesta mediasta mediakasvatuksessa
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien kokemuksia
mediakasvatuksesta liittyen sosiaalisen median turvalliseen käyttöön.
Tavoitteena oli saada tietoa opettajien havainnoimista oppilaiden kohtaamista
sosiaalisen median riskitilanteista sekä millaisia keinoja, työtapoja ja aiheita
opettajat ovat käyttäneet käsitellessään sosiaalisen median turvallisuutta
koulussa. Lisäksi tutkimuksella selvitettiin, millaisia taitoja koululainen
opettajien mielestä tarvitsee käyttääkseen sosiaalista mediaa turvallisesti.
Aineisto kerättiin kevään 2021 aikana sähköisellä kyselytutkimuksella
peruskoulun opettajilta. Kysely sisälsi sekä monivalinta- että avoimia
kysymyksiä. Monivalintakysymykset tarkensivat tutkittavien taustaa ja avoimet
kysymykset vastasivat tutkimuskysymyksiin.
Yhteensä tutkimukseen osallistui 36 opettajaa. Yksi kyselyyn vastanneista
oli yläkoulun opettaja. Kyselyyn vastanneet opettajat jakautuivat muuten
alakoulun eri luokille melko tasaisesti. Suurin osa vastanneista osallistui
kyselyyn erilaisten Facebook-ryhmien kautta, kuten Alakoulun Aarreaitasta.
Muutama vastaus tuli suoraan yhdestä alakoulusta. Aineisto analysoitiin mixed
method-menetelmällä. Analyysissa käytettiin laadullista teemoittelua ja
määrällistä luokittelua.
Opettajat olivat havainneet hyvin monia erilaisia riskitilanteita
oppilaillaan sosiaalisesta mediasta. Yleensä riskin aiheuttaja ei ole ollut
opettajien tietojen mukaan tuntematon, vaan esimerkiksi toinen oppilas.
Opettajat kertoivat, että sosiaalisessa mediassa esiintyy oppilailla paljon
kiusaamista ja riitoja. Opettajat olivat huolissaan oppilaiden henkilötietojen
leviämisestä sosiaalisessa mediassa. Työtapoja sosiaalisen median
turvallisuuden käsittelylle opettajat mainitsivat useita, mutta eniten opettajat
3
mainitsivat keskustelleensa sosiaalisen median turvallisuudesta oppilaidensa
kanssa. Käsitellyistä mediakasvatuksen sisällöistä mainittiin muun muassa
sosiaalisen median säännöt, sisällön julkaiseminen ja mitä vaaroja
harkitsemattomista julkaisuista voi koitua. Opettajat kertoivat eniten
painottavansa oppilailleen juuri tietojen julkaisemisen harkintaa. Opettajat
kokivat, että tämä on yksi tärkeimmistä taidoista, jolla oppilas voi suojella itseään
sosiaalisessa mediassa. Toinen tärkeimmistä taidoista oli taito pyytää
ongelmatilanteissa aikuiselta apua.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Se on niinku hyvä renki, mutta huono isäntä” : luokanopettajien näkemyksiä digitaalisesta mediasta opetuksessa
Pitkänen, Emmi; Poukka, Annina (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on digitaalisesta mediasta oppimisvälineenä. Aihetta lähestytään tarkastelemalla, miten opettajat määrittelevät digitaalisen median ja mitä ... -
Luokanopettajien käsityksiä ajankohtaisesta mediakasvatuksesta perusopetuksessa
Henriksson, Rita; Kallio-Kangas, Henna (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien käsityksiä ajankohtaisesta mediakasvatuksesta perusopetuksessa alakoulun kontekstissa. Tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien käsityksiä mediakasvatuksen ... -
Tulevaisuuden taitoja ja pedagogista dokumentointia : varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä digitaalisesta tarinankerronnasta STORIES -hankkeen yhteydessä
Merjovaara, Olli (2018)Tutkimuksessa tarkastellaan digitaalisen tarinankerronnan soveltuvuutta varhaiskasvatukseen. Digitaalinen tarinankerronta tarkoittaa digitaalisesti tuotettuja tarinoita, jotka voivat sisältää erilaisia mediaelementtejä. ... -
Somepaasto : sosiaalisesta mediasta pidättäytymisen vaikutukset hyvinvointiin
Lehtinen, Onni (2023)Sosiaalisen median paastolla tarkoitetaan lyhyttä ajanjaksoa, jolloin henkilö pidättäytyy sosiaalisen median verkkopalveluiden käytöstä. Paastolla tavoitellaan yleisesti myönteisiä vaikutuksia koettuun hyvinvointiin. Tässä ... -
Sanomalehdellä aktiiviseksi kansalaiseksi? : näkökulmia nuorten sanomalehtien lukijuuteen ja koulun sanomalehtiopetukseen
Hankala, Mari (Jyväskylän yliopisto, 2011)