English language proficiency in multicultural teamwork : student perspectives
Nykypäivän maailmassa monikulttuurinen tiimityö on yleinen ilmiö, jota voi kohdata sekä korkeakouluissa että yrityksissä ympäri maailmaa. Viestinnällä oletetaan olevan kriittinen rooli tiimityössä ja kansainvälisissä ympäristöissä englanti on yleisesti hyväksytty lingua francana. Tutkimuksessa on alettu hitaasti kiinnittää huomiota kielierojen vaikutuksiin monikulttuurisien työtiimien suhteisiin ja tiimin suoritukseen, mutta yliopistokontekstia sekä englanti lingua francana -näkökulmaa ei ole vielä tutkittu riittävästi.
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella opiskelijoiden käsityksiä kielitaidon roolista englanniksi työskentelevissä monikulttuurisissa tiimeissä suomalaisessa yliopistossa. Tätä on selvitetty tutkimalla osallistujien asenteita standardikieli-ideologiaan sekä heidän näkemyksiään erilaisista kielitaidon tasoista tiimityössä ja heidän strategioistaan kieliesteiden käsittelemiseksi. Lisäksi tutkielmassa valaistiin kielitaitoerojen vaikutuksia luottamuksen muodostumiseen ja valtasuhteisiin. Monimenetelmällistä lähestymistapaa käytettiin, jotta oli mahdollista löytää kattavia vastauksia tutkimuskysymyksiin yhdistämällä ilmiöiden yksityiskohtaiset kuvaukset tilastollisiin havaintoihin. Aineisto koostui sekä kahdeksasta haastattelusta, joita analysoitiin laadullista sisällönanalyysiä hyödyntäen, että 51 osallistujan online-kyselylomaketiedoista, jotka edellyttivät kvantitatiivista analyysiä.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että tiimin jäsenten kielitaidon eroilla voi olla kielteisiä vaikutuksia tiimin sisäiseen viestintään ja tiimin työskentelyyn. Kieliesteiden negatiivisia vaikutuksia voidaan kuitenkin minimoida erilaisten strategioiden avulla. Lisäksi havainnot paljastavat joidenkin tiimin jäsenten englannin kielen taitojen korreloivan positiivisesti sekä koetun luotettavuuden että vallan kanssa. Opiskelijoilla näyttää edelleen olevan jonkin verran perinteisiä standardikieli-ideologian mukaisia näkemyksiä. Vastakkaisten ja epävarmojen mielipiteiden määrä kuitenkin kyseenalaistaa tämän asenteen hallitsevuuden. Tulosten perusteella ehdotetaan tapoja parantaa opiskelijoiden monikulttuurista tiimityökokemusta, kuten lisäämällä tietoisuutta kielierojen mahdollisista vaikutuksista tiimityöhön ja konkreettisempien ohjeiden avulla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
English language needs and language proficiency of academic professionals as a basis for developing language training : a case study of environmental researchers
Ekola, Tytti (2016)Suomalainen työelämä on monilla aloilla kansainvälistynyt ja sen myötä työtekijöiden kielitarpeet ovat lisääntyneet. Erityisesti tieteellisen tutkimuksen tekeminen vaatii tekijältään laadun ylläpitämiseksi kansainvälistä ... -
Nursing students' professional oral English communication skills in simulated data
Hämäläinen, Mirja S. (2017)1990-luvun alussa Suomen lainsäädäntö mahdollisti opetuksen vieraalla kielellä (CLIL – Content and Language Integrated Learning). Tässä tutkimuksessa tarkastellaan englanninkielipainotteisessa sisätauti-kirurgisessa ... -
Emplacing English as lingua franca in international higher education : A spatial perspective on linguistic diversity
Adriansen, Hanne Kirstine; Juul‐Wiese, Thilde; Møller Madsen, Lene; Saarinen, Taina; Spangler, Vera; Waters, Johanna L. (Wiley, 2023)Within higher education, internationalisation is increasingly important for students and academics alike. In this context, English as the lingua franca has gained prominence. The ostensible ubiquity of English rests on a ... -
Perceptions on the use of English as a Lingua Franca at home : multilingual families in Finland and Norway
Gühr, Louisa (2021)This study investigates the use of English as a lingua franca (ELF) in the context of four multilingual families from two Nordic countries: Finland and Norway. These families make use of ELF in their family interactions. ... -
University students’ attitudes towards mandatory English in their studies
Kuusela, Enni (2021)Tutkimuksessa pyritään kokoamaan yleistä kuvaa yliopisto-opiskelijoiden positiivisista ja/tai negatiivisista asenteista opinnoissa käytettävään ”pakolliseen” englannin kieleen. Taustakirjallisuudessa perehdytään Englannin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.