Show simple item record

dc.contributor.advisorRaittila, Raija
dc.contributor.authorKarvinen, Outi
dc.date.accessioned2021-06-24T06:15:31Z
dc.date.available2021-06-24T06:15:31Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76817
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen yksityisessä varhaiskasvatuksessa on. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää tuen järjestämistä edistäviä tekijöitä. Kehityksen ja oppimisen tukemista tutkittiin yksityisessä varhaiskasvatuksessa työskentelevien varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella. Tutkimukseen osallistui kaksitoista yksityisessä varhaiskasvatuksessa työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa ja tutkimuksen aineisto muodostui heidän avoimista vastauksistaan kyselylomakkeeseen. Aineisto kerättiin sähköisen Webropol-kyselylomakkeen avulla ja se analysoitiin teoriaohjaavan laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tulosten mukaan lasten kehityksen ja oppimisen tukemisessa käytetään pedagogisia ja hyvinvointia tukevia menetelmiä. Tuen toteutumista edistävät yhteistyö varhaiskasvatuksen erityisopettajan kanssa, rakenteelliset tukitoimet sekä opettajien ammattitaito, asenne ja arvot. Tuki toteutuu yksityisessä varhaiskasvatuksessa tai lapsi voi joutua siirtymään kunnalliseen varhaiskasvatukseen. Inklusiivisen varhaiskasvatuksen kehittäminen edellyttää kunnallisen ja yksityisen palveluntarjonnan tarkastelua. Asiakaskuntien eriytymisen ilmiö tulee tiedostaa, kun päätöksiä tuen järjestämispaikoista ja kuntien tarjoamista tukimuodoista tehdään. Näin voidaan kehittää tasa-arvoa edistävää varhaiskasvatusta, jossa jokainen lapsi saa tarvitsemansa tuen omassa varhaiskasvatusympäristössään.fi
dc.format.extent80
dc.language.isofi
dc.subject.otherkehityksen ja oppimisen tukeminen
dc.subject.otheryksityinen varhaiskasvatus
dc.subject.othervarhaiserityiskasvatus
dc.subject.otherinklusiivinen varhaiskasvatus
dc.titleLapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen yksityisessä varhaiskasvatuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106244012
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysoerityispedagogiikka


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record