Lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen yksityisessä varhaiskasvatuksessa
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen yksityisessä varhaiskasvatuksessa on. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää tuen järjestämistä edistäviä tekijöitä. Kehityksen ja oppimisen tukemista tutkittiin yksityisessä varhaiskasvatuksessa työskentelevien varhaiskasvatuksen
opettajien näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella. Tutkimukseen osallistui kaksitoista yksityisessä varhaiskasvatuksessa työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa ja tutkimuksen aineisto muodostui heidän avoimista vastauksistaan kyselylomakkeeseen. Aineisto kerättiin sähköisen Webropol-kyselylomakkeen avulla ja se analysoitiin teoriaohjaavan laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tulosten mukaan lasten kehityksen ja oppimisen tukemisessa käytetään pedagogisia ja hyvinvointia tukevia menetelmiä. Tuen toteutumista edistävät yhteistyö varhaiskasvatuksen erityisopettajan kanssa, rakenteelliset tukitoimet sekä
opettajien ammattitaito, asenne ja arvot. Tuki toteutuu yksityisessä varhaiskasvatuksessa tai lapsi voi joutua siirtymään kunnalliseen varhaiskasvatukseen.
Inklusiivisen varhaiskasvatuksen kehittäminen edellyttää kunnallisen ja yksityisen palveluntarjonnan tarkastelua. Asiakaskuntien eriytymisen ilmiö tulee tiedostaa, kun päätöksiä tuen järjestämispaikoista ja kuntien tarjoamista tukimuodoista tehdään. Näin voidaan kehittää tasa-arvoa edistävää varhaiskasvatusta, jossa jokainen lapsi saa tarvitsemansa tuen omassa varhaiskasvatusympäristössään.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Inklusiivinen varhaiskasvatus ja sen johtamisen edellytykset päiväkodin johtajien kuvaamina
Lappi, Laura (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten päiväkodin johtajat kuvaavat inklusiivista varhaiskasvatusta ja sen toteutumisen edellytyksiä päiväkodin johtamisen näkökulmasta. Päiväkodin johtajilla on kokonaisvastuu ... -
Varhaiserityiskasvatuksen äärellä : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityispedagogisesta osaamisestaan
Vanhanen, Vilma; Savinainen, Ella (2021)Tänä päivänä lasten tuen tarpeet ovat lisääntyneet ja siksi onkin tärkeää, että myös varhaiskasvatuksen opettajilla on erityispedagogista osaamista riittävästi vastaamaan näihin tarpeisiin. Tässä kandidaatin tutkielmassa ... -
Varhaiskasvattajien kokemuksia konsultoivalta varhaiskasvatuksen erityisopettajalta saamastaan tuesta
Häppölä, Satu (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata erään kaupungin varhaiskasvattajien kokemuksia konsultoivalta varhaiskasvatuksen erityisopettajalta saamastaan tuesta. Halusin selvittää, millaiseksi varhaiskasvattajat kokevat ... -
Kehityksen ja oppimisen tuki sekä inklusiivisuus varhaiskasvatuksessa : selvitys nykytilasta kunnallisissa ja yksityisissä varhaiskasvatuspalveluissa sekä esitys kehityksen ja oppimisen tuen malliksi
Heiskanen, Noora; Neitola, Marita; Syrjämäki, Marja; Viljamaa, Elina; Nevala, Piia; Siipola, Mari; Viitala, Riitta (Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2021)Lapsella on varhaiskasvatuslain mukaan oikeus kehityksen ja oppimisen tukeen. Varhaiskasvatusta kehitetään inkluusion periaatteiden mukaisesti, jolloin lähtökohtana tulee olla lapsen osallisuus ja yhteenkuuluvuus. Työryhmä ... -
Kohti yksilöllistettyä oppimista : erityisopettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tukimallista perusopetuksessa Suomessa ja Ruotsissa
Silvonen, Anni (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppimisen ja koulunkäynnin tukimallin toteutumista yksilöllisen oppimisen tukena. Tutkimustehtävänä oli selvittää sekä suomalaisten että ruotsalaisten erityisopettajien näkökulmista, miten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.