University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Pastime to profession to proficiency : effects of international e-sports on language and communication skills

Thumbnail
View/Open
424.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Krans, Matti |
Tuomainen, Teemu
Date
2021
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Digitaalinen kilpapelaaminen eli e-urheilu on nopeasti kasvanut viime vuosina yhdeksi suosituimmista urheilulajimuodoista ja kerää jo vuosittain useita satoja miljoonia katsojia. Vastaavasti videopelien vaikutusta kielten oppimiseen on tutkittu yhä enenevissä määrin, mutta se on kuitenkin keskittynyt sanaston oppimiseen sekä luetun ymmärtämiseen vaikuttaviin tekijöihin. Tutkimuksessamme keskityimme niihin vaikutuksiin, joille pelaajat altistuvat kommunikoidessaan joukkueen kesken englanniksi. Tutkimus pyrki myös vastaamaan siihen, mitä kieli- ja kommunikaatiotaitoja vaaditaan ammattikilpapelaamisessa kansainvälisessä ympäristössä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, johon haastateltiin kahta suomalaista ammattikilpapelaajaa heidän kokemuksistaan Counter-Strike: Global Offensive -pelin parissa pelaten kansainvälisissä joukkueissa, joissa yhteisenä vieraana kielenä toimi englanti. Haastattelu koostui avoimista kysymyksistä, joilla haluttiin selvittää pelaajien peleistä oppimia kielellisiä taitoja, kommunikointitavoista joukkuetovereiden kanssa sekä heille kertyneistä mahdollisista kielellisistä hyödyistä pelimaailman ulkopuolella. Aikataulullisten haasteiden vuoksi toinen haastatteluista tehtiin etänä puheyhteyden välityksellä ja toinen kirjallisena sähköpostihaastatteluna. Haastatteluiden tuloksena huomasimme, että vastaajat kokivat kielitaidon kannalta selkeästi hyötyneensä pelatessaan englanninkielisiä pelejä sekä kommunikoidessaan vieraalla kielellä joukkueessa. Tärkeimmiksi kielitaidon osa-alueiksi pelaajat mainitsivat puheen tuottamisen sekä kuullun ymmärtämisen. Tutkimustulokset osoittivat myös sen, että motivaatio on avainroolissa oppimismotivaatiossa vieraiden kielten oppimisen suhteen. Aiheeseen liittyvissä jatkotutkimuksissa tutkimuskohteena voisivat olla tulosten perusteella ilmapiiriin, asenteisiin sekä yhteisymmärrykseen joukkueen sisäisessä kommunikaatiossa keskittyvät teemat. ...
Keywords
englannin kieli kieli ja kielet elektroninen urheilu oppiminen kielitaito pelit digitaaliset pelit English language languages electronic sports learning language skills games digital games
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106223956

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4410]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "It's not enough to know the theory if you can't play the instrument" : English teacher students' views on teaching English in Finland 

    Oksanen, Salla (2017)
    Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on tarkastella englannin opettajaopiskelijoiden näkemyksiä englannin opettamisen tapoja ja tavoitteita. Kielen opettamista säädetään ja määritellään kansallisissa opetussuunnitelmissa, ...
  • Finnish upper-secondary school students’ perspectives on the benefits of gaming for their English proficiency 

    Hemminki, Aleksi (2021)
    Digitaalisten pelien pelaaminen on Suomessa ja maailmalla yksi suosituimmista ja nopeimmin kasvavista vapaa-ajan harrastuksista. Suurin osa suomalaisista nuorista pelaa tai on joskus pelannut digitaalisia pelejä englanniksi, ...
  • The Effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) in Improving Students’ English Proficiency under Sino-foreigner Cooperative Education Context From Students’ Perspectives 

    Liu, Qirui (2019)
    This empirical study is intended to explore the effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) under the Sino-foreign cooperative education context from students’ perspectives in China. ...
  • Potential of The Sims 4 video game for English as a foreign language learning 

    Aho, Tuuli (2022)
    Tietokoneavusteinen kielenoppiminen on tietotekniikan räjähdysmäisen kehityksen myötä laajentanut ymmärrystä siitä, millä tavoin ja millä alustoilla kieltä on mahdollista oppia. Erityisesti videopelit ovat kielenoppimisen ...
  • Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland 

    Salo, Emmi (2022)
    Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre