Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorIikkanen, Päivi
dc.contributor.authorKrans, Matti
dc.contributor.authorTuomainen, Teemu
dc.date.accessioned2021-06-22T05:29:49Z
dc.date.available2021-06-22T05:29:49Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76763
dc.description.abstractDigitaalinen kilpapelaaminen eli e-urheilu on nopeasti kasvanut viime vuosina yhdeksi suosituimmista urheilulajimuodoista ja kerää jo vuosittain useita satoja miljoonia katsojia. Vastaavasti videopelien vaikutusta kielten oppimiseen on tutkittu yhä enenevissä määrin, mutta se on kuitenkin keskittynyt sanaston oppimiseen sekä luetun ymmärtämiseen vaikuttaviin tekijöihin. Tutkimuksessamme keskityimme niihin vaikutuksiin, joille pelaajat altistuvat kommunikoidessaan joukkueen kesken englanniksi. Tutkimus pyrki myös vastaamaan siihen, mitä kieli- ja kommunikaatiotaitoja vaaditaan ammattikilpapelaamisessa kansainvälisessä ympäristössä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, johon haastateltiin kahta suomalaista ammattikilpapelaajaa heidän kokemuksistaan Counter-Strike: Global Offensive -pelin parissa pelaten kansainvälisissä joukkueissa, joissa yhteisenä vieraana kielenä toimi englanti. Haastattelu koostui avoimista kysymyksistä, joilla haluttiin selvittää pelaajien peleistä oppimia kielellisiä taitoja, kommunikointitavoista joukkuetovereiden kanssa sekä heille kertyneistä mahdollisista kielellisistä hyödyistä pelimaailman ulkopuolella. Aikataulullisten haasteiden vuoksi toinen haastatteluista tehtiin etänä puheyhteyden välityksellä ja toinen kirjallisena sähköpostihaastatteluna. Haastatteluiden tuloksena huomasimme, että vastaajat kokivat kielitaidon kannalta selkeästi hyötyneensä pelatessaan englanninkielisiä pelejä sekä kommunikoidessaan vieraalla kielellä joukkueessa. Tärkeimmiksi kielitaidon osa-alueiksi pelaajat mainitsivat puheen tuottamisen sekä kuullun ymmärtämisen. Tutkimustulokset osoittivat myös sen, että motivaatio on avainroolissa oppimismotivaatiossa vieraiden kielten oppimisen suhteen. Aiheeseen liittyvissä jatkotutkimuksissa tutkimuskohteena voisivat olla tulosten perusteella ilmapiiriin, asenteisiin sekä yhteisymmärrykseen joukkueen sisäisessä kommunikaatiossa keskittyvät teemat.fi
dc.format.extent27
dc.language.isoen
dc.titlePastime to profession to proficiency : effects of international e-sports on language and communication skills
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106223956
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysokieli ja kielet
dc.subject.ysoelektroninen urheilu
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysodigitaaliset pelit
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysolanguages
dc.subject.ysoelectronic sports
dc.subject.ysolearning
dc.subject.ysolanguage skills
dc.subject.ysogames
dc.subject.ysodigital games


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot