Att ha det på tungan : en undersökning om universitetsstudenters minnesstrategier för återkallande av ord
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia muististrategioiden käyttöä ”tip of the tongue” ilmiön
yhteydessä. Suurelta osin tutkimus oli aiheeseen ja teoriaan perehtymistä aiempien tutkimusten
ja kirjallisuuden kautta. Tämän lisäksi tehtiin neljä kappaletta yksilöhaastatteluja, joissa
tiedonantajina toimivat vieraita kieliä opiskelevat yliopisto-opiskelijat. Haastatteluilla pyrittiin
selvittämään minkälaisia muististrategioita opiskelijat käyttävät, silloin kun he kokevat jonkun
sanan olevan niin sanotusti aivan kielen päällä, mutta eivät pysty saamaan kyseistä sanaa
mieleensä, vahvasta sanan tietämisen tunteesta huolimatta. Litteroitujen haastattelujen analysointi tehtiin kvalitatiivisesti käyttäen perustana Peter Ecken vuoden 2000 tutkimuksessaan käyttämää kategorisointia ja tämän tutkimuksen tutkimushaastatteluja varten luotuja haastattelukysymyksiä. Muististrategioiden rinnalla
tarkasteltiin myös muita kohdesanan etsimisessä käytettyjä strategioita sekä muita ”tip of the
tongue” ilmiöön liittyviä ominaisuuksia, joita haastatteluissa nousi ylös. Tutkimuksen tuloksena
selvisi, että tutkimuksen informantit käyttävät samankaltaisia strategioita kuin aiemmissa
tutkimuksissakin on tullut ilmi: niin semanttisia kuin fonologisiakin muististrategioita ja näiden
lisäksi myös muita tapoja kohdesanan löytämiseksi, kuten esimerkiksi sanakirjoja ja erilaisia
sanalistoja. Tutkimuksen tulokset eivät tuottaneet itsessään uutta tietoa ilmiöstä, vaan sen sijaan
vahvistivat jo aiemmin tutkittua.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5305]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Referens och artikelbruk på olika CEFR-nivåer hos finskspråkiga universitetsstudenter : en jämförelse mellan svenska och engelska
Lehtonen, Pirjo (2015)Tutkielmassani tarkastelen suomenkielisten yliopisto-opiskelijoiden kirjoitelmien nominilausekkeita. Selvitän, kuinka yliopisto-opiskelijat hallitsevat nominilausekkeiden referenssikategoriat ja artikkelit Eurooppalaisen ... -
Finskspråkiga universitetsstudenters språkideologiska uppfattningar om de förnyade språk- och kommunikationsstudierna vid Jyväskylä universitet
Korpikunnas, Roosa (2022)Jyväskylän yliopiston Monikielisen akateemisen viestinnän keskus (Movi) on viime vuosina uudistanut kandidaatintutkintoihin kuuluvia kieli- ja viestintäopintojaan. Uusimuotoiset kieli- ja viestintäopinnot koostuvat ... -
Musiikin opiskelun siirtovaikutuksia : katsaus empiirisiin tutkimuksiin
Eerola, Päivi-Sisko (Sibelius-akatemia, 2014)The impact of music education on nonmusical abilities has been assumed for many years, bur empirical evidence from systematically conducted studies is scarce and scattered. This is the first review in Finnish of empirical ... -
Kielitaito ja psykolingvistiset taidot suomi toisena kielenä -lukemisen ja -kirjoittamisen selittäjinä
Huhta, Ari (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2022)The study investigated young learners of Finnish as L2 from Russian-speaking families mostly in grades 3–6 in Finnish-medium schools. 169 pupils completed language tests in Finnish and Russian, and psycholinguistic measures ... -
From ‘psycholinguistics’ to the study of distributed sense-making : Psychological reality revisited
Dufva, Hannele (Elsevier, 2024)The paper discusses the ‘psychological reality’ of human languaging. Basing on the dialogical and distributed arguments, the point of departure is in observations of the actualities of languaging in different modalities ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.