dc.contributor.advisor | Ylikiiskilä, Antti | |
dc.contributor.advisor | Kuronen, Mikko | |
dc.contributor.author | Väyrynen, Ville | |
dc.date.accessioned | 2021-06-21T06:58:06Z | |
dc.date.available | 2021-06-21T06:58:06Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76729 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia muististrategioiden käyttöä ”tip of the tongue” ilmiön
yhteydessä. Suurelta osin tutkimus oli aiheeseen ja teoriaan perehtymistä aiempien tutkimusten
ja kirjallisuuden kautta. Tämän lisäksi tehtiin neljä kappaletta yksilöhaastatteluja, joissa
tiedonantajina toimivat vieraita kieliä opiskelevat yliopisto-opiskelijat. Haastatteluilla pyrittiin
selvittämään minkälaisia muististrategioita opiskelijat käyttävät, silloin kun he kokevat jonkun
sanan olevan niin sanotusti aivan kielen päällä, mutta eivät pysty saamaan kyseistä sanaa
mieleensä, vahvasta sanan tietämisen tunteesta huolimatta. Litteroitujen haastattelujen analysointi tehtiin kvalitatiivisesti käyttäen perustana Peter Ecken vuoden 2000 tutkimuksessaan käyttämää kategorisointia ja tämän tutkimuksen tutkimushaastatteluja varten luotuja haastattelukysymyksiä. Muististrategioiden rinnalla
tarkasteltiin myös muita kohdesanan etsimisessä käytettyjä strategioita sekä muita ”tip of the
tongue” ilmiöön liittyviä ominaisuuksia, joita haastatteluissa nousi ylös. Tutkimuksen tuloksena
selvisi, että tutkimuksen informantit käyttävät samankaltaisia strategioita kuin aiemmissa
tutkimuksissakin on tullut ilmi: niin semanttisia kuin fonologisiakin muististrategioita ja näiden
lisäksi myös muita tapoja kohdesanan löytämiseksi, kuten esimerkiksi sanakirjoja ja erilaisia
sanalistoja. Tutkimuksen tulokset eivät tuottaneet itsessään uutta tietoa ilmiöstä, vaan sen sijaan
vahvistivat jo aiemmin tutkittua. | fi |
dc.format.extent | 40 | |
dc.language.iso | sv | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Att ha det på tungan : en undersökning om universitetsstudenters minnesstrategier för återkallande av ord | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202106213923 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 306 | |
dc.subject.yso | muisti (kognitio) | |
dc.subject.yso | psykolingvistiikka | |
dc.subject.yso | ruotsin kieli | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | muistitekniikat | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |