Behind Teacher's Decision Making : Factors that Influence the Choice of Teaching Methods and Materials
Opettajien käsityksiä ja uskomuksia tutkimalla on pyritty lisäämään tietoa siitä, millaisin periaattein opettajat toimivat työssään. Tutkimus on paljastanut, että opettajien opetusmenetelmien ja luokkahuonetoiminnan taustalla on monenlaisia käsityksiä kielen oppimisesta ja opettamisesta. (Borg 2003) Opettajien omat kokemukset oppimisesta niin nuoruudessaan kuin opettajana toimiessaankin vaikuttavat siihen, minkälaisia käsityksiä opettajat omaksuvat. (Breen et. al 2001: 471) Tämän lisäksi opettajan koulutus ja vallitseva pedagoginen ilmapiiri näyttävät vaikuttavan opettajan ajatteluun (Kansanen et al. 2000: 2–3.) Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää minkälaiset seikat ovat opettajien valitsemien opetusmenetelmien taustalla. Tarkemmin sanoen, tutkimus pyrki selvittämään opettajien ja opettajaopiskelijoiden käsityksiä niistä seikoista, jotka vaikuttavat heidän opetusmenetelmien ja -materiaalien valintaansa. Tutkimusmetodina käytettiin laadullista teemahaastattelua ja sisällönanalyysiä. Aineiston analyysissa ja opettajien uskomusten tarkastelussa käytettiin dialogista lähestymistapaa, mikä tarkoittaa sitä, että uskomuksien nähdään heijastavan niin yksilön kokemusmaailmaa kuin sosiaalista ympäristöäkin. Analyysiin tämä heijastui siten, että huomio on sekä siinä mitä sanotaan että siinä, miten se sanotaan. Tutkimusta varten haastateltiin kahta kokenutta englannin opettajaa sekä kahta englannin kielen opettajaopiskelijaa. Tutkimustulokset paljastavat, että opettajien käsitykset opettajan velvollisuuksista, oppilaiden ominaisuuksista ja luokan toiminnasta yhdessä yksilöllisten kokemusten kanssa kehystävät opetusmetodi- ja -materiaalivalintoja. Myös opetuskonteksti sekä opettajan persoonallisuus näyttävät olevan tärkeä tekijä opettajan toiminnassa; opetusharjoittelu ja ohjaavana opettajana toimiminen voi asettaa rajoituksia yksilön oman opettajuuden toteuttamiselle, toisaalta opettajan persoonalliset mieltymykset ohjaavat opettajaa. Saadaksemme syvempää tietoa opettajien päätöksenteosta olisi hyödyllistä tutkia opettajan käsityksiä spesifejä metodeja ja materiaaleja kohtaan.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Teachers' beliefs about learning and language as reflected in their views of teaching materials for Content and Language Integrated Learning (CLIL)
Bovellan, Eveliina (University of Jyväskylä, 2014) -
Learning materials and methods in early language learning classroom : teachers’ perceptions and experiences
Kärjä, Essi (2020)Viimeistään kevätlukukaudesta 2020 alkaen jokainen suomalainen ensimmäisen luokan oppilas on aloittanut ensimmäisen vieraan kielen opiskelun ensimmäisellä vuosiluokalla. Hallitus teki päätöksen kieltenopetuksen varhentamisesta ... -
“We have a lot of tools, but the soil is not good enough” : reasons Behind the Differences in English Language Skills in Finland and South Korea
Mikkonen, Pinja (2022)Suomi ja Etelä-Korea ovat molemmat usein erinäisten oppimistuloksia mittaavien tutkimusten (esim. PISA) kärkikastissa. Kuitenkin Education Firstin organisoimassa English Proficiency Index -testissä Suomi on kymmenen parhaan ... -
Teachers’ Emotions and Beliefs in Second Language Teaching : Implications for Teacher Education
Barcelos, Ana Maria F.; Ruohotie-Lyhty, Maria (Springer International Publishing, 2018)Studies on language teacher beliefs have long indicated that in order to better understand teacher beliefs, we need to look at their connections with emotions (Borg 2006). Researchers in fields such as social psychology ... -
“--So that they would get those feelings of ‘I got this’ and ‘I can do this’’” : teaching English to Finnish as a second language pupils: EFL teachers’ perspectives
Myyrä, Aliisa (2019)Monikielisyys ja -kulttuurisuus ovat keskeinen ilmiö 2010-luvun Suomessa. Vieraskielisten ihmisten määrä on kasvanut viime vuosikymmenten aikana vauhdilla koko maassa ja siten myös kouluissamme. Koska monikulttuurisuuden ...