dc.contributor.advisor | Ruohotie-Lyhty, Maria | |
dc.contributor.author | Vierikko, Jonna | |
dc.date.accessioned | 2021-06-18T10:23:47Z | |
dc.date.available | 2021-06-18T10:23:47Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76711 | |
dc.description.abstract | Opettajien käsityksiä ja uskomuksia tutkimalla on pyritty lisäämään tietoa siitä, millaisin periaattein opettajat toimivat työssään. Tutkimus on paljastanut, että opettajien opetusmenetelmien ja luokkahuonetoiminnan taustalla on monenlaisia käsityksiä kielen oppimisesta ja opettamisesta. (Borg 2003) Opettajien omat kokemukset oppimisesta niin nuoruudessaan kuin opettajana toimiessaankin vaikuttavat siihen, minkälaisia käsityksiä opettajat omaksuvat. (Breen et. al 2001: 471) Tämän lisäksi opettajan koulutus ja vallitseva pedagoginen ilmapiiri näyttävät vaikuttavan opettajan ajatteluun (Kansanen et al. 2000: 2–3.) Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää minkälaiset seikat ovat opettajien valitsemien opetusmenetelmien taustalla. Tarkemmin sanoen, tutkimus pyrki selvittämään opettajien ja opettajaopiskelijoiden käsityksiä niistä seikoista, jotka vaikuttavat heidän opetusmenetelmien ja -materiaalien valintaansa. Tutkimusmetodina käytettiin laadullista teemahaastattelua ja sisällönanalyysiä. Aineiston analyysissa ja opettajien uskomusten tarkastelussa käytettiin dialogista lähestymistapaa, mikä tarkoittaa sitä, että uskomuksien nähdään heijastavan niin yksilön kokemusmaailmaa kuin sosiaalista ympäristöäkin. Analyysiin tämä heijastui siten, että huomio on sekä siinä mitä sanotaan että siinä, miten se sanotaan. Tutkimusta varten haastateltiin kahta kokenutta englannin opettajaa sekä kahta englannin kielen opettajaopiskelijaa. Tutkimustulokset paljastavat, että opettajien käsitykset opettajan velvollisuuksista, oppilaiden ominaisuuksista ja luokan toiminnasta yhdessä yksilöllisten kokemusten kanssa kehystävät opetusmetodi- ja -materiaalivalintoja. Myös opetuskonteksti sekä opettajan persoonallisuus näyttävät olevan tärkeä tekijä opettajan toiminnassa; opetusharjoittelu ja ohjaavana opettajana toimiminen voi asettaa rajoituksia yksilön oman opettajuuden toteuttamiselle, toisaalta opettajan persoonalliset mieltymykset ohjaavat opettajaa. Saadaksemme syvempää tietoa opettajien päätöksenteosta olisi hyödyllistä tutkia opettajan käsityksiä spesifejä metodeja ja materiaaleja kohtaan. | fi |
dc.format.extent | 74 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | teachers' beliefs | |
dc.subject.other | teaching practices | |
dc.subject.other | teacher cognition research | |
dc.title | Behind Teacher's Decision Making : Factors that Influence the Choice of Teaching Methods and Materials | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202106183906 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | kieltenopettajat | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | toinen kieli | |
dc.subject.yso | opetusaineisto | |
dc.subject.yso | language teachers | |
dc.subject.yso | teachers | |
dc.subject.yso | study material | |
dc.subject.yso | learning | |
dc.subject.yso | teacher training | |
dc.subject.yso | second language | |
dc.subject.yso | teaching materials | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |