Lääkäriopiskelijoiden käsityksiä sosiaalityön asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä : kontekstina perusterveydenhuollon osastotyö
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan käytännön kentällä työskennelleiden tai harjoittelussa olleiden lääkäriopiskelijoiden käsityksiä sosiaalityön asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä sosiaalityöntekijän kanssa perusterveydenhuollon osastotyön kontekstissa. Tutkielma on fenomenologis-hermeneuttiseen tutkimusperinteeseen pohjautuva laadullinen tutkimus. Aineisto on kerätty eläytymismenetelmän avulla ja aineisto koostuu 28 kuvauksesta. Lääkäriopiskelijoiden käsityksiä on selvitetty kuvitteellisen potilastapauksen ja kahden kehyskertomuksen variaatiolla, jossa toisessa moniammatillisen tiimin vetovastuussa on lääkäri ja toisessa sosiaalityöntekijä. Tutkielman analyysimenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja analysoitu kehyskertomusten variaation vaikutusta.
Lääkäriopiskelijat käsittivät sosiaalityön asiantuntijuuden perusterveydenhuollon osastotyön kontekstissa terveyssosiaalityön substanssiosaamisen ja tehtäväalueiden kautta. Asiantuntijuus näyttäytyi asumisen tukemisena, taloudellisen tilanteen selvittämisenä ja tukemisena, yhteistyönä verkostojen ja omaisten kanssa, sosiaalisena arviointina ja sosiaalisena toimintakyvyn tukemisena sekä palveluiden järjestämisenä ja potilaan tilanteen koordinointina. Nämä tehtäväalueet linkittyivät yhteen ja kokonaisuudessaan sosiaalityön asiantuntijuus muotoutui tehtäväalueiden mukaisesti kokonaisvaltaisena potilaan tilanteen kartoittamisena, koordinoimisena ja tukemisena. Tehtäväalueista korostui eniten asumisen tukeminen ja taloudellisen tilanteen selvittäminen ja tukeminen. Tehtäväalueet käsitettiin pääpiirteissään realistisina.
Yhteistyö sosiaalityöntekijän kanssa käsitettiin monin eri tavoin. Yhteistyön muotoja olivat eriytynyt ja toimimaton yhteistyö, vuorovaikutuksellisen ja toimiva yhteistyö ja sosiaalityön ja lääkärin asiantuntijuuksien asemoituminen toisiinsa nähden. Yhteistyön sujumisen esteenä korostuivat organisatoriset ja hallinnolliset asiat. Vuorovaikutuksellisessa ja toimivassa yhteistyössä korostui potilaan kokonaistilanteen selvittäminen asiakaslähtöisesti moniammatillista yhteistyötä hyödyntäen. Eniten korostui se, että potilaan sosiaalinen tilanne jarruttaa kotiuttamisprosessia, jolloin korostuu sosiaalityöntekijän ja lääkärin asiantuntijuuksien erot. Sosiaalityöntekijän vetovastuuta moniammatillisessa tiimissä ei kyseenalaistettu. Sosiaalityön asiantuntijuutta arvostettiin ja se nähtiin tarpeellisena potilaan tilanteen ja lääkärin työn sujumisen kannalta. Tulosten kautta voidaan rikkoa ennakkokäsityksiä ja kehittää yhteistyötä, huomioiden organisatoriset ja hallinnolliset lähtökohdat yhteistyön sujumisen mahdollistajana.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Yksi plus yksi on enemmän kuin kaksi" : koulukuraattorien näkemyksiä asiantuntijuudesta moniammatillisessa yhteistyössä
Hännikäinen, Päivi (2013)Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan peruskoulussa työskentelevien koulukuraattorien näkemyksiä omasta ja eri toimijoiden asiantuntijuudesta koulun sisäisessä ja ulkoisessa moniammatillisessa yhteistyössä. Koulun sisäinen ... -
Sosiaalityön asiantuntijuuden vahvistaminen moniammatillisessa yhteistyössä
Kempe-Jalonen, Hanna (2022)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää olemassa olevan tutkimustiedon avulla, mitkä tekijät vahvistavat sosiaalityön asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä. Tarkastelen sosiaalityön asiantuntijuuden ... -
"Se on se tahto tehä yhdessä sitä hommaa" : esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä koulusiirtymässä
Kolehmainen, Jasmina; Pietiläinen, Jenni (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä omasta ja toistensa asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä koulusiirtymässä. Lisäksi tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, mitkä asiat ... -
Koulun sosiaalityötä hyvässä ja pahassa : sosiaalityöntekijän asiantuntijuuden paikka koulun moniammatillisessa yhteistyössä
Tuominen-Leppäaho, Tiina (2008)Tutkimuksen tarkoitus on selvittää koulussa toimivien eri asiantuntijoiden mielipiteitä ja käsityksiä moniammatillisesta yhteistyöstä koulussa sekä tutkia, mikä on koulun sosiaalityön asiantuntijuuden paikka koulun ... -
Moniammatillinen yhteistyö lasten ja perheiden parissa tehtävässä sosiaalityössä
Koskela, Sirkku (2024)Tutkimuksen tarkoitus on narratiivisen kirjallisuuskatsauksen ja sisällön analyysin avulla tuo-da esiin lasten ja perheiden parissa tehtävässä sosiaalityössä moniammatillisen yhteistyön toimivuutta. Näkökulma tarkasteluun ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.