University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Yksi plus yksi on enemmän kuin kaksi" : koulukuraattorien näkemyksiä asiantuntijuudesta moniammatillisessa yhteistyössä

Thumbnail
View/Open
689.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hännikäinen, Päivi
Date
2013
Discipline
SosiaalityöSocial Work

 
Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan peruskoulussa työskentelevien koulukuraattorien näkemyksiä omasta ja eri toimijoiden asiantuntijuudesta koulun sisäisessä ja ulkoisessa moniammatillisessa yhteistyössä. Koulun sisäinen moniammatillinen yhteistyö tarkoittaa koulun oppilashuoltoryhmän jäsenten työskentelyä. Koulun ulkoisella moniammatillisella yhteistyöllä tarkoitetaan työskentelyä lastensuojelun ja erikoissairaanhoidon (perheneuvola, lasten ja nuorten psykiatria) kanssa. Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksenä toimii moderni ja postmoderni ajattelu sosiaalityön asiantuntijuudesta. Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä on ryhmähaastattelu. Tutkimusaineisto koostuu kolmesta ryhmähaastattelusta, joihin osallistui 14 perusopetuksen koulukuraattoria Itä-Suomen alueelta. Ensimmäisessä ryhmähaastattelussa oli viisi, toisessa neljä ja kolmannessa viisi koulukuraattoria. Ryhmähaastatteluun osallistuneet koulukuraattorit olivat iältään 28–62-vuotiaita naisia. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimus osoittaa, että koulun sisäisessä ja ulkoisessa moniammatillisessa yhteistyössä näkyy vielä hyvin perinteisiä modernin asiantuntijuuden tunnusmerkkejä. Moderni asian-tuntijuus moniammatillisessa yhteistyössä tulee esille toimijoiden ja työskentelyn sektori-keskeisyytenä, valta-asemina, hierarkkisuutena eri organisaatioiden ja asiantuntijoiden välillä, erityisosaamisen ja yksilöasiantuntijuuden korostumisena sekä päällekkäisen työn tekemisenä. Tutkimuksen mukaan moniammatillisessa yhteistyössä näkyy myös postmodernia, yhteis-toiminnallisuuteen pyrkivää asiantuntijuutta. Erityisesti koulun sisäisessä koulukuraattorin ja koulupsykologin välisessä työparityöskentelyssä moniammatillisena yhteistyömuotona näkyy postmodernin asiantuntijuuden tunnusmerkkejä. Lisäksi tutkimusaineisto sisältää runsaasti koulukuraattorien näkemyksiä moniammatillisen yhteistyön kehittämiseksi post-modernin asiantuntijuuden suuntaan. Postmodernin asiantuntijuuden tunnusmerkeiksi nou-sevat asiantuntijuuden laajentuminen työskentelyn lähtökohtana, kokonaisvaltainen lähes-tymistapa asiakkaan tilanteeseen, rajojen ylitykset, jaettu asiantuntijuus sekä dialogisuus ja kontekstisidonnaisuus. ...
Alternative title
Koulukuraattorien näkemyksiä asiantuntijuudesta moniammatillisessa yhteistyössä
Keywords
Asiantuntijuus moniammatillinen yhteistyö koulukuraattorit koulu sosiaalityö asiantuntijuus moniammatillisuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201401191082

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23979]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Jaetun asiantuntijuuden toteutuminen moniammatillisessa yhteistyössä : koulunkäynninohjaajien ja luokanopettajien kokemuksia 

    Meriläinen, Sanna; Rauhala, Asta (2013)
    Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaista koulunkäynninohjaajan ja luokanopettajan yhteistyö yleisopetuksen luokassa on ja onko siinä piirteitä jaetusta asiantuntijuudesta. Lisäksi halusimme tutkia, millainen asema ...
  • Koulun sosiaalityötä hyvässä ja pahassa : sosiaalityöntekijän asiantuntijuuden paikka koulun moniammatillisessa yhteistyössä 

    Tuominen-Leppäaho, Tiina (2008)
    Tutkimuksen tarkoitus on selvittää koulussa toimivien eri asiantuntijoiden mielipiteitä ja käsityksiä moniammatillisesta yhteistyöstä koulussa sekä tutkia, mikä on koulun sosiaalityön asiantuntijuuden paikka koulun ...
  • Lääkäriopiskelijoiden käsityksiä sosiaalityön asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä : kontekstina perusterveydenhuollon osastotyö 

    Saarinen, Saini (2021)
    Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan käytännön kentällä työskennelleiden tai harjoittelussa olleiden lääkäriopiskelijoiden käsityksiä sosiaalityön asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä sosiaalityöntekijän kanssa perusterve ...
  • Lapsen sosiaalisten riskien määrittely ja tunnistaminen päivähoidon ja sosiaalityön moniammatillisessa yhteistyössä 

    Lindén, Raili (2010)
    Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää miten lapsen sosiaalisia riskejä määritellään ja tunnistetaan päivähoidon ja sosiaalityön moniammatillisessa yhteistyössä. Tarkoituksena on valottaa ja vertailla eri ammatillisesta ...
  • ”Kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa" : moniammatillisen yhteistyön tarkastelua lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnissa 

    Kokljuschkin, Teija (2021)
    Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on moniammatillinen yhteistyö lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnissa. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää hyvin toimivan moniammatillisen yhteistyön edellytyksiä ja näiden edellytysten ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre