Sosiaalityön asiantuntijuuden vahvistaminen moniammatillisessa yhteistyössä
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää olemassa olevan tutkimustiedon avulla, mitkä tekijät vahvistavat sosiaalityön asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä. Tarkastelen sosiaalityön asiantuntijuuden vahvistamiseen vaikuttavia tekijöitä Laura Bronsteinin (2003) teoreettisen moniammatillisen yhteistyömallin avulla. Tavoitteenani on tarkastella, tarjoaako malli keinoja asiantuntijuuden vahvistamiseen moniammatillisessa yhteistyössä ja lisäksi lisätä ymmärrystä asiantuntijuuteen vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimusmenetelmänäni on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka aineistoksi on valikoitunut kaksitoista kotimaista tai kansainvälistä sosiaalityön asiantuntijuutta sekä moniammatillista yhteistyötä käsittelevää kirjaa, tieteellistä artikkelia sekä väitöskirjatutkimusta. Olen käyttänyt aineiston haussa eri tietokantoja ja hakusanoina suomen- ja englanninkielisiä sanoja: sosiaalityö, asiantuntijuus, moniammatillisuus, moniammatillinen yhteistyö sekä multiprofessional-/ interprofessional-/ crossprofessional-/ transprofessional collaboration, expertise, knowledge, professional identity ja competency. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla olen etsinyt tutkimuskysymykseeni vastausta tutkimuskirjallisuudesta, ja tämän jälkeen olen analysoinut aineistosta tekemiäni löydöksiä teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Aineistosta havaitaan, että sosiaalityön asiantuntijuuden vahvistamiseen moniammatillisessa yhteistyössä tarvitaan kaikkien Bronsteinin mallissa kuvattujen neljän tekijän toteutumista ja näiden tekijöiden voidaan nähdä linkittyvän toisiinsa. Osaan tekijöistä sosiaalityön asiantuntijalla on vaikutusmahdollisuuksia, mutta osa jää kokonaan tai osittain niiden ulkopuolelle. Sosiaalityön asiantuntijuuden vahvistaminen moniammatillisessa yhteistyössä edellyttää sosiaalityöntekijältä erilaisia taitoja, osaamista, vastuuta sekä itsensä kehittämistä, itseluottamusta ja –arvostusta. Lisäksi asiantuntijuuden vahvistaminen vaatii rakenteellisten tekijöiden toteutumista sekä mahdollisuuksia yhteiselle työskentelylle. Keskeistä on myös muilta ammattilaisilta saatu arvostus ja luottamus.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5328]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Jaetun asiantuntijuuden toteutuminen moniammatillisessa yhteistyössä : koulunkäynninohjaajien ja luokanopettajien kokemuksia
Meriläinen, Sanna; Rauhala, Asta (2013)Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaista koulunkäynninohjaajan ja luokanopettajan yhteistyö yleisopetuksen luokassa on ja onko siinä piirteitä jaetusta asiantuntijuudesta. Lisäksi halusimme tutkia, millainen asema ... -
Koulun sosiaalityötä hyvässä ja pahassa : sosiaalityöntekijän asiantuntijuuden paikka koulun moniammatillisessa yhteistyössä
Tuominen-Leppäaho, Tiina (2008)Tutkimuksen tarkoitus on selvittää koulussa toimivien eri asiantuntijoiden mielipiteitä ja käsityksiä moniammatillisesta yhteistyöstä koulussa sekä tutkia, mikä on koulun sosiaalityön asiantuntijuuden paikka koulun ... -
"Yksi plus yksi on enemmän kuin kaksi" : koulukuraattorien näkemyksiä asiantuntijuudesta moniammatillisessa yhteistyössä
Hännikäinen, Päivi (2013)Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan peruskoulussa työskentelevien koulukuraattorien näkemyksiä omasta ja eri toimijoiden asiantuntijuudesta koulun sisäisessä ja ulkoisessa moniammatillisessa yhteistyössä. Koulun sisäinen ... -
Lapsen sosiaalisten riskien määrittely ja tunnistaminen päivähoidon ja sosiaalityön moniammatillisessa yhteistyössä
Lindén, Raili (2010)Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää miten lapsen sosiaalisia riskejä määritellään ja tunnistetaan päivähoidon ja sosiaalityön moniammatillisessa yhteistyössä. Tarkoituksena on valottaa ja vertailla eri ammatillisesta ... -
Lääkäriopiskelijoiden käsityksiä sosiaalityön asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä : kontekstina perusterveydenhuollon osastotyö
Saarinen, Saini (2021)Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan käytännön kentällä työskennelleiden tai harjoittelussa olleiden lääkäriopiskelijoiden käsityksiä sosiaalityön asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä sosiaalityöntekijän kanssa perusterve ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.