The backstage of brand-artist marketing collaborations : the artist perspective
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Vaikka yritykset ovat tehneet yhteistyötä julkisuuden henkilöiden kanssa vuosikymmenien ajan ja julkisuuden henkilön käyttäminen suosittelijana on sekä tutkijoiden että ammattilaisten mukaan todistetusti tehokas markkinointikeino, on julkisuuden henkilön näkökulma kyseisiin yhteistöihin tuntemattomampi. Tämä tutkimus tarttuu tähän aiheeseen tarkastelemalla julkisuudenhenkilöiden ja yritysbrändien välisiä markkinointiyhteistöitä julkisuuden henkilön näkökulmasta. Tutkimuksessa keskitytään rap-artisteihin, sillä he ovat lisääntyneen suosionsa vuoksi yhä käytetympiä tämän kaltaisissa yhteistöissä ja pystyvät tarjoamaan yrityksille monipuolisia markkinointimahdollisuuksia. Aihetta tarkastellaan yhteisbrändäyksen näkökulmasta, jossa julkisuuden henkilön käyttämistä suosittelijana pidetään kahden yhdenvertaisen brändin, henkilöbrändin ja yritysbrändin, välisenä yhteisbrändäysstrategiana. Tässä tutkimuksessa selvitetään artistien kokemuksia heidän ja brändien välisistä markkinointiyhteistöistä, ja tavoitteena on lisätä ymmärrystä ja tietoa aiheesta sekä artistien että yritysten käyttöön. Tarkoituksena on selvittää, miten artistit näkevät brändiyhteistyöt heidän oman artistibrändinsä kannalta, ja tunnistaa, millaisia motiiveja artisteilla on osallistua yhteistöihin. Tutkimus on laadullinen, ja aineiston muodostavat kuudelle rap-artistille tehdyt puolistrukturoidut haastattelut, jotka analysoitiin temaattisella analyysilla.
Tulosten mukaan nykyajan rap-artisteja tulisi pitää henkilöbrändeinä, mikä on linjassa aikaisemman tutkimuksen kanssa. Tämä vahvistaa käsitystä siitä, että markkinointiyhteistöitä olisi nykypäivän markkinoinnissa tärkeää tarkastella ja hallinnoida henkilöbrändin ja yritysbrändin välisinä yhteisbrändäysstrategioina. Lisäksi tämä tutkimus tunnisti viisi motiivikategoriaa, jotka ovat merkityksellisiä artistien päätöksenteossa liittyen markkinointiyhteistöihin: taloudelliset, arvoihin perustuvat, henkilökohtaiset, henkilöbrändiin perustuvat ja yritykseen liittyvät motiivit. Tämä lisää ymmärrystä siitä, mikä motivoi artisteja osallistumaan markkinointiyhteistöihin ja auttaa siten yrityksiä kehittämään yhteistyötarjouksiaan tulevaisuudessa. Tämä tutkimus tuo oman lisänsä jo olemassa olevaan tutkimukseen julkisuuden henkilöitä hyödyntävästä markkinoinnista.
...
Although companies have collaborated with celebrities for decades and celebrity endorsements have been proven to be an effective marketing method by both scholars and practitioners, the celebrity perspective on such collaborations has remained understudied. This study addresses this gap by investigating marketing collaborations between celebrities and corporate brands from the celebrity perspective. The focus is on a specific group of celebrities who have been increasingly utilized in such collaborations due to their rising popularity, and who are able to provide a large scope of marketing opportunities for companies: rap artists.
The topic is explored from a co-branding perspective where celebrity endorsements are considered as co-branding strategies between two equal brands: a human brand and a corporate brand. The aim is to empirically explore artists’ experiences of brand-artist marketing collaborations and thus gain a better understanding and more knowledge about the topic for both artists and companies. This is attained by exploring how rap artists consider brand collaborations in terms of their artist brand and by identifying what kind of motives they have for participating in such collaborations. This study adopts a qualitative research strategy with semi-structured interviews with six rap artists and analyses the data with thematic analysis.
The findings suggest that today’s rap artists should be considered as human brands, which is in line with previous research. This underlines the importance of considering and managing brand-artist collaborations as co-branding strategies between a human brand and a corporate brand in today’s marketing practices. Furthermore, five categories of motives were identified to be significant in terms of the artist decision-making regarding marketing collaborations: financial, value based, personal, human brand-based and company related motives. This creates a better understanding on what motivates rap artists to collaborate, and thus helps companies to develop their collaboration offers in the future. This study contributes to existing research on celebrity marketing.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
24 strings bass solo : following the footsteps of successful YouTube-musicians in creating and building personal brands of YouTube
Kujanen, Päivi (2023)Liiketoiminta musiikin ympärillä, suurelta osin digitaalisen vallankumouksen myötä, on viimeisten vuosikymmenten aikana kokenut radikaalin muutoksen. Tämä ”vuosisadan suurin muutos” on mullistanut musiikin kuuntelun, ... -
Modern music industry perspectives on music marketing using social media platforms
Brännkärr, Anna-Sofia (2023)The music industry and the importance of marketing music through online media platforms and distribution services has been on public discussion for a while now. Succeeding in the music industry ... -
Utilization of influencer marketing in sport sponsorship on Instagram
Kemppainen, Saara (2023)Digitalisaation myötä sosiaalinen media on kasvanut tärkeäksi kanavaksi markkinoijien keskuudessa sen tavoittavuuden ja vaikuttavuuden vuoksi. Yritykset hyödyntävät markkinointistrategioissaan sosiaalisen median vaikuttajia, ... -
Investigating customer experiences of a public limited company brand in a B2B context : a case study of the EV charging industry
Jauhiainen, Sannimaija (2023)Vahva yritysidentiteetti tarjoaa elementit, joiden avulla voidaan luoda ainutlaatuinen yritysbrändi sekä erottua jatkuvasti muuttuvassa kilpaillussa liiketoimintaympäristössä. Yritysidentiteetti on myös ratkaisevassa ... -
Celebrity endorsements and congratulatory messages: Jordan v. Jewel Food Stores: A case of right to publicity versus commercial speech
Cebula, Kerri; Dodds, Mark (Henry Stewart Publications, 2016)Product endorsements by athletes are common brand-building tactics. The brand receives additional consumer attention and goodwill created by the athlete. The athlete receives compensation that may exceed their player salary. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.