24 strings bass solo : following the footsteps of successful YouTube-musicians in creating and building personal brands of YouTube
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Liiketoiminta musiikin ympärillä, suurelta osin digitaalisen vallankumouksen myötä, on viimeisten vuosikymmenten aikana kokenut radikaalin muutoksen. Tämä ”vuosisadan suurin muutos” on mullistanut musiikin kuuntelun, tuottamisen, jakelun ja sen arvioimisen. Muutokset ovat avanneet uusia mahdollisuuksia monille itsenäisille artisteille ja levy-yhtiöille tehden ne vähemmän riippuvaisiksi perinteisistä levy-yhtiöistä, sekä vapaampia jakelemaan musiikkiaan suoraan itse suoratoistopalveluiden ja sosiaalisen median kautta. Kääntöpuolena artistien on täytynyt oppia brändäämään itseään ilman suurten levy-yhtiöiden tukea. Itsensä brändääminen erityisesti sosiaalisessa mediassa on kasvava trendi niin musiikkialalla kuin laajemminkin. YouTube on yksi henkilöbrändäyksen johtavista alustoista, joka maailman suurimmaksi videoalustaksi kasvaneena on auttanut muusikkoja luomaan menestyksekkäitä uria musiikin parissa.
Tämä tutkimus pyrkii selvittämään, kuinka menestyneet YouTube-muusikot luovat, perustavat ja ylläpitävät henkilökohtaisia brändejään. Tutkimuksen pyrittiin selvittämään, miten toiset YouTube-muusikot ovat onnistuneet luomaan itselleen suuria yleisöjä. Tutkimus on tarpeen sen vuoksi, että aiempi sosiaalisen median tutkimus henkilöbrändäyksestä on keskittynyt brändäykseen sosiaalisessa mediassa yleensä, eikä niinkään kartoittamaan asiaa artistien näkökulmasta. Tähän tutkimukseen, joka toteutettiin kvalitatiivisena sisällön analyysinä ja jonka tulokulmaksi valittiin ohjattu sisällön analyysi, valittiin neljä menestynyttä YouTube-muusikkoa / yhtyettä. Koodauskäsikirja luotiin pääosin Khedherin (2015) tutkimuksen pohjalta.
Tutkimuksen päälöydökset osoittavat, että valittujen neljän tubettajan henkilökohtainen brändäysprosessi noudattelee jokseenkin aikaisemmassa teoriassa havaittuja askeleita. Tutkimuksen kenties tärkein löydös oli se, että kaikkien neljän toimijan suosituimmat videot tuntuivat noudattavan samanlaista muotoa, joka oli kunkin videoille ominaista. Toimijat olivat luoneet ”muodon”, jota seuraamalla ja toistamalla he saattoivat luoda videoita, jotka keräsivät suuria katselukertoja. Tutkimustulokset olivat kiinnostavia, mutta tutkimusjoukon pienuuden vuoksi tulokset eivät ole yleistettäviä, joskin ne voinevat toimia seuraavien tutkimusten ja käytänteiden ohjaajina.
...
The music business has undergone a radical change in the past decade, mainly due to the digital revolution. This “extreme metamorphosis in the past century” has changed the way music is heard, produced, distributed, and reviewed. The radical changes in the music business have opened new possibilities for many independent artists and labels, making them less dependent on the traditional record labels and free to distribute their music directly through the Internet and social media platforms. Still, to be able to succeed in the changed landscape the artists now need to be able to brand themselves without the support of the major record label leading to the need for personal branding skills. Branding oneself especially on social media has been a trend growing in a fast pace not just in the scene of music but overall. One of the leading platforms of personal branding, YouTube, has grown to become the biggest online video platform worldwide, and helping musicians create very successful careers in music.
This study focuses on finding answers how the successful YouTube-musicians are branding themselves and have been able to create themselves such large audiences. While there are studies focusing on successful personal branding on social media, there seems to be a research gap of how musicians are successfully branding themselves on social media and especially on YouTube. Four YouTubers were chosen for this research as study objects and the empirical part of this study was conducted as a qualitative content analysis (QCA), directed content analysis as the approach to the QCA. A coding manual was created, mainly based on Khedher’s (2015) study on personal branding process.
The main findings of this study reveal that the personal branding process for the YouTubers selected was partially aligned with the previous theory. The most important discovery was that all the four YouTubers seemed to follow a similar pattern unique to them in their most viewed videos. They seemed to have created “a format” and by following it, they were creating videos that were gaining views. The results were interesting but because of the rather limited sampling size the results cannot be generalized but can probably act just mere guidelines to further studies and practices.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Globaali K-pop : eteläkorealaisen popmusiikin brändäys ja markkinointi
Ropponen, Sirja (2023)Englanti koetaan monesti niin sanottuna pääkielenä, minkä vuoksi muunkielistä musiikkia voi lähtö-kohtaisesti olla haastavampaa markkinoida, etenkin kansainvälisesti. Kuitenkin suhteessa marginaalinen kieli voi menestyä ... -
Modern music industry perspectives on music marketing using social media platforms
Brännkärr, Anna-Sofia (2023)The music industry and the importance of marketing music through online media platforms and distribution services has been on public discussion for a while now. Succeeding in the music industry ... -
The Process of Selecting Influencers for Marketing Purposes in an Organisation
Huttula, Tia; Karjaluoto, Heikki (Springer, 2023)Influencer marketing practices are growing on social media channels, while the usage of other mass-media channels is decreasing, prompting organisations to search for new tools with which to communicate efficiently with ... -
The backstage of brand-artist marketing collaborations : the artist perspective
Mannonen, Anna (2021)Vaikka yritykset ovat tehneet yhteistyötä julkisuuden henkilöiden kanssa vuosikymmenien ajan ja julkisuuden henkilön käyttäminen suosittelijana on sekä tutkijoiden että ammattilaisten mukaan todistetusti tehokas ... -
Henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa
Pasanen, Janika (2020)Henkilöbrändäys on varsin uusi ilmiö työelämässä, eikä siitä ole tehty vielä paljoakaan aiempaa tutkimusta. Tämän vuoksi on relevanttia tutkia henkilöbrändin rakentamista ja vertailla sitä yritysbrändin rakentamiseen, jota ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.