Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorReinikainen, Hanna
dc.contributor.advisorLuoma-aho, Vilma
dc.contributor.authorMannonen, Anna
dc.date.accessioned2021-06-16T12:26:32Z
dc.date.available2021-06-16T12:26:32Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76608
dc.description.abstractVaikka yritykset ovat tehneet yhteistyötä julkisuuden henkilöiden kanssa vuosikymmenien ajan ja julkisuuden henkilön käyttäminen suosittelijana on sekä tutkijoiden että ammattilaisten mukaan todistetusti tehokas markkinointikeino, on julkisuuden henkilön näkökulma kyseisiin yhteistöihin tuntemattomampi. Tämä tutkimus tarttuu tähän aiheeseen tarkastelemalla julkisuudenhenkilöiden ja yritysbrändien välisiä markkinointiyhteistöitä julkisuuden henkilön näkökulmasta. Tutkimuksessa keskitytään rap-artisteihin, sillä he ovat lisääntyneen suosionsa vuoksi yhä käytetympiä tämän kaltaisissa yhteistöissä ja pystyvät tarjoamaan yrityksille monipuolisia markkinointimahdollisuuksia. Aihetta tarkastellaan yhteisbrändäyksen näkökulmasta, jossa julkisuuden henkilön käyttämistä suosittelijana pidetään kahden yhdenvertaisen brändin, henkilöbrändin ja yritysbrändin, välisenä yhteisbrändäysstrategiana. Tässä tutkimuksessa selvitetään artistien kokemuksia heidän ja brändien välisistä markkinointiyhteistöistä, ja tavoitteena on lisätä ymmärrystä ja tietoa aiheesta sekä artistien että yritysten käyttöön. Tarkoituksena on selvittää, miten artistit näkevät brändiyhteistyöt heidän oman artistibrändinsä kannalta, ja tunnistaa, millaisia motiiveja artisteilla on osallistua yhteistöihin. Tutkimus on laadullinen, ja aineiston muodostavat kuudelle rap-artistille tehdyt puolistrukturoidut haastattelut, jotka analysoitiin temaattisella analyysilla. Tulosten mukaan nykyajan rap-artisteja tulisi pitää henkilöbrändeinä, mikä on linjassa aikaisemman tutkimuksen kanssa. Tämä vahvistaa käsitystä siitä, että markkinointiyhteistöitä olisi nykypäivän markkinoinnissa tärkeää tarkastella ja hallinnoida henkilöbrändin ja yritysbrändin välisinä yhteisbrändäysstrategioina. Lisäksi tämä tutkimus tunnisti viisi motiivikategoriaa, jotka ovat merkityksellisiä artistien päätöksenteossa liittyen markkinointiyhteistöihin: taloudelliset, arvoihin perustuvat, henkilökohtaiset, henkilöbrändiin perustuvat ja yritykseen liittyvät motiivit. Tämä lisää ymmärrystä siitä, mikä motivoi artisteja osallistumaan markkinointiyhteistöihin ja auttaa siten yrityksiä kehittämään yhteistyötarjouksiaan tulevaisuudessa. Tämä tutkimus tuo oman lisänsä jo olemassa olevaan tutkimukseen julkisuuden henkilöitä hyödyntävästä markkinoinnista.fi
dc.description.abstractAlthough companies have collaborated with celebrities for decades and celebrity endorsements have been proven to be an effective marketing method by both scholars and practitioners, the celebrity perspective on such collaborations has remained understudied. This study addresses this gap by investigating marketing collaborations between celebrities and corporate brands from the celebrity perspective. The focus is on a specific group of celebrities who have been increasingly utilized in such collaborations due to their rising popularity, and who are able to provide a large scope of marketing opportunities for companies: rap artists. The topic is explored from a co-branding perspective where celebrity endorsements are considered as co-branding strategies between two equal brands: a human brand and a corporate brand. The aim is to empirically explore artists’ experiences of brand-artist marketing collaborations and thus gain a better understanding and more knowledge about the topic for both artists and companies. This is attained by exploring how rap artists consider brand collaborations in terms of their artist brand and by identifying what kind of motives they have for participating in such collaborations. This study adopts a qualitative research strategy with semi-structured interviews with six rap artists and analyses the data with thematic analysis. The findings suggest that today’s rap artists should be considered as human brands, which is in line with previous research. This underlines the importance of considering and managing brand-artist collaborations as co-branding strategies between a human brand and a corporate brand in today’s marketing practices. Furthermore, five categories of motives were identified to be significant in terms of the artist decision-making regarding marketing collaborations: financial, value based, personal, human brand-based and company related motives. This creates a better understanding on what motivates rap artists to collaborate, and thus helps companies to develop their collaboration offers in the future. This study contributes to existing research on celebrity marketing.en
dc.format.extent61
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherco-branding
dc.subject.othercelebrity endorsement
dc.subject.otherhuman brands
dc.subject.otherbrand management
dc.titleThe backstage of brand-artist marketing collaborations : the artist perspective
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106163807
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysohenkilöbrändäys
dc.subject.ysobrändit
dc.subject.ysomusiikkiteollisuus
dc.subject.ysopersonal branding
dc.subject.ysobrands
dc.subject.ysomusic industry
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot