Measuring music artist success
Musiikkiteollisuudella on vuosikymmeniä kestäneet perinteet artistin menestyksen mittaamisessa. Mittaamisella on pyritty
sekä monitoroimaan erilaisten musiikkiin liittyvien prosessien tuloksia ja vaikutuksia, sekä suunnittelemaan ja ohjaamaan
artistin uraan liittyvää liiketoimintaa. Musiikkiteollisuus elää rajua murroskautta, jossa vanhat ansaintalogiikat ovet saaneet
rinnalleen uusia tapoja tehdä liiketoimintaa ja markkinoiden muutos on myös muuttanut artistin menestyksen mittaamisen
toimintamalleja. Musiikkia kuunnellaan tänä päivänä enemmän kuin koskaan ja tästä syystä alalle on syntynyt suuri tarve
uusille, paremmin nykytilannetta vastaaville mittareille. Tämä Pro Gradu-tutkielma tarkastelee menestystä eri näkökulmista
ja selvittää, mitä menestys oikein on ja kuinka sitä pitäisi mitata musiikkiteollisuudessa.
Tutkimuksen tavoitteet on jaettu neljään pääkategoriaan, joiden avulla selvitetään 1) mitä menestys tarkoittaa 2) mitä
ominaispiirteitä menestyvällä artistilla on 3) miten artistin menestystä on mitattu ja 4) kuinka sitä tulisi mitata
tulevaisuudessa. Tutkimus sisältää myös uudenlaisen artistin menestykseen ja sen mittaamiseen liittyvien tekijöiden
kategorisoinnin ja pyrkii näin selittämään paremmin tätä subjektiivista ja abstraktia ilmiötä. Tutkimuksen teoreettinen
viitekehys perustuu kirjallisuuteen, joka valottaa menestystä, suosiota ja näiden mittaamista eri näkökulmista ja sitä on myös
käytetty uuden teoreettisen viitekehyksen luomiseen. Uutta viitekehystä on käytetty myös tutkimuksessa kerättyjen tulosten
jäsentämiseen ja tulkintaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Tutkimukseen haastateltiin neljää suomalaisessa
musiikkibusineksessa vaikuttavaa alan ammattilaista ja haastattelulla kerättiin tietoa heidän ajatuksistaan, mielipiteistään ja
toiveistaan artistin menestyksestä ja sen mittaamisesta. Haastattelujen tuottama aineisto analysoitiin käyttämällä
sisällönanalyysimenetelmää.
Tulosten mukaan artistin menestyksen mittaaminen on äärimmäisen tärkeää musiikkibusineksessa. Alan
liiketoimintamalleissa tapahtunut muutos on aiheuttanut olemassa olevien mittareiden vanhentumisen ja liiketoimintamallien
sirpaloituminen on aiheuttanut saman ilmiön myös menestyksen mittaamisessa. Tämä tilanne on luonut tarpeen uudenlaisten
mittareiden kehittämiselle. Tutkimus esittelee myös uudenlaisen tavan kategorisoida menestys ilmiönä, kategorisoimalla
menestyksen eri osa-alueet neljään kategoriaan: ekonomiseen, sosiokulttuuriseen, aisteihin perustuvaan (aistimukselliseen)
ja biologiseen.
...
The music business has a long history of measuring artists’ success in order to monitor the impact of different music-related
actions, as well as to plan and estimate future developments in artists’ careers. Due to rapid changes in the music industry
landscape, the methods traditionally used to measure success are no longer relevant. However, music is listened more than
ever before, resulting in an increased need for new and reliable gauges to measure artists’ success now and in the future. This
thesis examines success from a number of different angles, in particular how to define and measure it in the music business.
The objectives of this research are divided into four main categories in order to determine 1) what success is all about, 2)
what features a successful artist has, 3) how success has been measured in the past, and 4) how it should be measured in the
future. This thesis also develops a way of categorising the different success factors in the music business, and contains four
perspectives from which success can be measured. In so doing, this highly subjective and abstract phenomenon is rendered
more concrete. The theoretical background of the thesis is based on literature that considers the measurement of success
from different angles. This literature is also used to create a new framework and approach to success measurement, which is
in turn used to interpret and structure the data subsequently collected.
The research approach used was qualitative. Specifically, a series of semi-structured interviews were carried out. Four
Finnish music industry professionals were interviewed about their thoughts and opinions regarding success measurement.
The data they provided were analysed using qualitative content analysis.
The results suggest that measuring success in the music business is highly relevant. However, the methods of measurement
are more fragmented than they used to be. This fragmentation has followed the changes in the music industry landscape, and
has created a demand for new kinds of gauges with which to measure success. Finally, this thesis proposes a new way of
categorising success in the music industry, dividing success factors into four categories: economic, sociocultural, sensorial,
and biological.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29367]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The Relationship Between Women's Artistic Gymnastics Technical Skill, Physical Performance Test Results and Success in Competitions in Finland
Virkki, Elina; Kalaja, Teppo (University of Ljubljana, 2019)The aim of this study was to find out the potential of the Minoritest to identify the most likely talented gymnasts to join the national team pre-training group in Finland. The study examined the relationships between ... -
The father, the son and the refreshed spirit : strategic renewal after family business succession in the context of the textile, clothing, leather and footwear industry
Niemi, Liisa (University of Jyväskylä, 2005)This study describes the strategic renewal of family business after succession in the textile, clothing, leather and footwear industry (T/C) in light of three examples. Family firms often have an individual approach to ... -
Towards a holistic interpretation of musical genre classification
Kemp, Chris (Jyväskylän yliopisto, 2004) -
Suomalaisten musiikkiartistien markkinointitavat Facebookissa : sisällönanalyysi viiden artistin Facebook-päivityksistä
Hytönen, Emma-Karoliina (2014)Työn tarkoituksena oli selvittää, millaista markkinointia suomalaiset artistit käyttävät Facebookissa. Lisäksi selvi-tettiin, onko markkinointiviestintä tutkittavien artistien kohdalla kommunikoivaa. Kolmanneksi tarkoituksena ... -
The backstage of brand-artist marketing collaborations : the artist perspective
Mannonen, Anna (2021)Vaikka yritykset ovat tehneet yhteistyötä julkisuuden henkilöiden kanssa vuosikymmenien ajan ja julkisuuden henkilön käyttäminen suosittelijana on sekä tutkijoiden että ammattilaisten mukaan todistetusti tehokas ...