Prosessidraama lapsikuoron työskentelytapana
Tämän maisterintutkielman tavoitteena on selvittää, voiko prosessidraamaa käyttää työskentelytapana lapsikuorossa ilmaisun tukemisen apuna ja ohjelmistoon tutustumisessa. Tutkimus pyrkii myös kartoittamaan, millainen prosessidraama soveltuu käytettäväksi lapsikuoroon. Prosessidraama on draamakasvatuksen genre, jossa ryhmä työskentelee yhteistoiminnallisesti opettajan suunnitteleman episodimaisen draamatarinan parissa.
Toteutin tutkimuksen laadullisena toimintatutkimuksena jyväskyläläisessä KolmeKuutoset -lapsikuorossa keväällä 2021. Toimintatutkimuksen kenttävaihe koostui kahdesta observointikerrasta sekä kahdesta prosessidraamasta, jotka toteutin kuoroharjoitusten aikana. Tutkimuksen aineisto koostui kahden prosessidraamakerran videotallenteista ja kahdesta kyselystä, joissa kartoitin kuorolaisten kokemuksia draamatyöskentelystä. Lisäksi aineistoon kuului kuoronjohtajan haastattelu. Toimin sekä draamaohjaajana että tukijana kenttävaiheen aikana. Tutkimusaineisto analysoin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimus osoitti, että prosessidraama soveltuu lapsikuorossa ääni- ja liikeilmaisun tukemiseen ja prosessidraaman avulla voidaan myös tutustua ohjelmistoon. Kuorossa tehtävään prosessidraamatoimintaan liittyy hyötyjä, kuten draaman ryhmäyttävä vaikutus sekä kuorolaisten osallistaminen. Draamatoiminnan haasteena kuorokontekstissa on ajankäytön rajallisuus.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Tunne oli kuin Mozartilla välillä" : prosessidraama musiikinhistorian opetuksessa
Eklund, Heidi-Tuulia (2015)Tutkielma käsittelee prosessidraaman käyttöä peruskoulun 7. luokan musiikinhistorian opetuksessa musiikkitunneilla. Aineistoni on kerätty 2007-2008 opettamissani luokissa lounaissuomalaisessa koulussa. Toimintatutkimuksen ... -
Vuorovaikutusta luokkahuoneessa : opettajien ja oppilaiden toiminta kirjallisuuden opetuksen prosessidraamatunneilla
Maunu, Marika (2011)Tutkimus käsittelee luokkahuoneen vuorovaikutusta kirjallisuuden opetuksen tunneilla, joilla opetusmenetelmänä on yhteistoiminnallisuutta ja kokemuksellisuutta korostava prosessidraama. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, ... -
“Rentouduin puhumaan englantia paremmin, yleensä jännitän sitä paljon” : prosessidraama englannin opetuksen välineenä
Välimaa, Mari (2022)Kun opiskellaan draaman kautta keskiössä ovat kuvitteelliset tilanteet. Nämä kuvitteellisissa tilanteet ovat hyvin ominaisia teatterille ja joillekin ne tarjoavat mahdollisuuden ottaa osaa luokan toimintaan turvallisemmin. ... -
Toimintatutkimus prosessidraamasta ryhmäkoheesion edistäjänä peruskoulun neljännellä luokalla
Pirilä, Eveliina; Huttunen, Heidi (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin prosessidraamaa ryhmäkoheesion edistäjänä eräällä peruskoulun neljännellä luokalla. Ryhmäkoheesio tarkoittaa ryhmän kiinteyttä eli voimaa, joka sitoo ryhmän jäsenet yhteen ... -
"Keskeneräinen draama" : kuinka prosessidraama muuttui työtavaksi alakoulussa historian ja äidinkielen oppitunneilla
Hiironen, Miia (2014)Tiivistelmä – Abstract Tässä laadullisessa tutkimuksessa on ollut tarkoitus selvittää millaisena kokemuksena oppilaat ottavat prosessidraaman vastaan, kun sitä käytetään opetuksessa historian ja äidinkielen aineissa. ...