"Tunne oli kuin Mozartilla välillä" : prosessidraama musiikinhistorian opetuksessa
Tutkielma käsittelee prosessidraaman käyttöä peruskoulun 7. luokan musiikinhistorian opetuksessa musiikkitunneilla. Aineistoni on kerätty 2007-2008 opettamissani luokissa lounaissuomalaisessa koulussa. Toimintatutkimuksen ote on etnografinen ja narratiivinen. Tutkimuksella olen hakenut välineitä musiikinhistorian opetuksen kehittämiseen. Tutkimustavoitteenani oli selvittää miten prosessidraama soveltuu musiikinhistorian opetukseen, millaisia esteettisiä kokemuksia prosessidraaman avulla voi syntyä ja miten oppilaat innostuvat musiikinhistorian opetuksesta draaman avulla.
Teoreettinen viitekehys koostuu musiikki- ja draamakasvatusfilosofioiden välisestä keskustelusta, jossa kokemuksellisuus, praksiaalisuus ja esteettinen kokeminen ovat yhdistäviä tekijöitä. Tutkielmassani yritän selvittää mitä annettavaa draamalla on musiikkikasvatukselle ja miten sen työtapoja voi musiikinhistorian opetuksessa hyödyntää. Musiikkikasvatusfilosofioita tutkiessani löysin yhtäläisyyksiä draamakasvatuksen kanssa varsinkin esteettisen musiikkikasvatusfilosofian osalta.
Tutkimusta prosessidraamasta on tehty paljon, mutta musiikkikasvatuksen yhteydessä käytetyistä työtavoista tutkimusta on tehty hyvin vähän, prosessidraamasta musiikkikasvatuksessa ei tiettävästi laisinkaan, niinpä vertailen omia tutkimustuloksiani oppimisesta prosessidraamassa muissa oppiaineissa tehtyihin tutkimuksiin. Tutkimusprosessi on ollut myös mielenkiintoinen matka oman opettajuuteeni, opetusfilosofiaani sekä oman työni kehittämiseen yläkoulun musiikintunneilla.
...
Alternative title
Prosessidraama musiikinhistorian opetuksessaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29616]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vuorovaikutusta luokkahuoneessa : opettajien ja oppilaiden toiminta kirjallisuuden opetuksen prosessidraamatunneilla
Maunu, Marika (2011)Tutkimus käsittelee luokkahuoneen vuorovaikutusta kirjallisuuden opetuksen tunneilla, joilla opetusmenetelmänä on yhteistoiminnallisuutta ja kokemuksellisuutta korostava prosessidraama. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, ... -
"Keskeneräinen draama" : kuinka prosessidraama muuttui työtavaksi alakoulussa historian ja äidinkielen oppitunneilla
Hiironen, Miia (2014)Tiivistelmä – Abstract Tässä laadullisessa tutkimuksessa on ollut tarkoitus selvittää millaisena kokemuksena oppilaat ottavat prosessidraaman vastaan, kun sitä käytetään opetuksessa historian ja äidinkielen aineissa. ... -
“Rentouduin puhumaan englantia paremmin, yleensä jännitän sitä paljon” : prosessidraama englannin opetuksen välineenä
Välimaa, Mari (2022)Kun opiskellaan draaman kautta keskiössä ovat kuvitteelliset tilanteet. Nämä kuvitteellisissa tilanteet ovat hyvin ominaisia teatterille ja joillekin ne tarjoavat mahdollisuuden ottaa osaa luokan toimintaan turvallisemmin. ... -
Prosessidraama lapsikuoron työskentelytapana
Honkanen, Sarri (2021)Tämän maisterintutkielman tavoitteena on selvittää, voiko prosessidraamaa käyttää työskentelytapana lapsikuorossa ilmaisun tukemisen apuna ja ohjelmistoon tutustumisessa. Tutkimus pyrkii myös kartoittamaan, millainen ... -
Toimintatutkimus prosessidraamasta ryhmäkoheesion edistäjänä peruskoulun neljännellä luokalla
Pirilä, Eveliina; Huttunen, Heidi (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin prosessidraamaa ryhmäkoheesion edistäjänä eräällä peruskoulun neljännellä luokalla. Ryhmäkoheesio tarkoittaa ryhmän kiinteyttä eli voimaa, joka sitoo ryhmän jäsenet yhteen ...