Vuorovaikutusta luokkahuoneessa : opettajien ja oppilaiden toiminta kirjallisuuden opetuksen prosessidraamatunneilla
Tutkimus käsittelee luokkahuoneen vuorovaikutusta kirjallisuuden opetuksen tunneilla, joilla opetusmenetelmänä on yhteistoiminnallisuutta ja kokemuksellisuutta korostava prosessidraama. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millä tavoin oppitunneille valittu opetusmenetelmä vaikuttaa luokkahuoneen vuorovaikutukseen. Tutkimuksen aineistona on kaksi sisällöltään lähestulkoon samanlaista Tyttö ja naakkapuu -lastenkirjaan perustuvaa prosessidraamaa, joiden ohjaajina toimii yhtä aikaa kaksi opettajaa. Oppilaat ovat alakoulun kolmannen ja kuudennen luokan oppilaita.
Tutkimuksessa keskitytään havainnoimaan oppituntien opettajajohtoisia osuuksia ja pyritään selvittämään, miten opettajat ohjaavat draamaprosessia, millaista on opettajien ja oppilaiden välinen vuorovaikutus oppitunneilla ja miten kahden eri ryhmän prosessidraamat eroavat vuorovaikutukseltaan toisistaan. Analyysin taustalla ovat luokkahuoneen vuorovaikutuksen analyysimallit, jotka on laadittu perinteisten opettajajohtoisten oppituntien pohjalta. Tämä antaa mahdollisuuden verrata aineistona olevien prosessidraamaa opetusmenetelmänä hyödyntävien oppituntien vuorovaikutusta perinteisien oppituntien vuorovaikutukseen.
Tulosten mukaan opetusmenetelmä vaikuttaa luokkahuoneen vuorovaikutukseen. Prosessidraamoissa on kuitenkin nähtävissä myös yhtäläisyyksiä perinteisiin oppitunteihin. Opettajilla on suuri rooli luokkahuoneen vuorovaikutuksessa perinteisten oppituntien tavoin myös prosessidraamoissa, ja opettajien näkyvin rooli on toimia kysyjänä ja oppilaiden vastaajana. Kysymysten tehtävä prosessidraamoissa on kuitenkin monipuolisempi kuin perinteisillä oppitunneilla. Prosessidraamoihin valituilla työtavoilla on suuri merkitys luokkahuoneen vuorovaikutukseen ja siihen, kuinka paljon oppilaat pääsevät ääneen. Myös opetettavana oleva ryhmä ja sen aktiivisuus vaikuttavat luonnollisesti siihen, millaiseksi luokkahuoneen vuorovaikutus ja opettajan rooli siinä muotoutuvat.
Kaiken kaikkiaan prosessidraaman valinta oppituntien opetusmenetelmäksi ei automaattisesti lisää oppilaiden osuutta luokkahuoneen vuorovaikutuksessa. Sekä opettajan että oppilaiden pitää harjoitella prosessidraamaa, kuten mitä tahansa muutakin yhteistoiminnallista menetelmää, jotta opettajat uskaltavat luopua auktoriteettiasemastaan ja vastaavasti oppilaat ottaa vastuuta yhteisessä päätöksenteossa.
...
Muu nimeke
Opettajien ja oppilaiden toiminta kirjallisuuden opetuksen prosessidraamatunneillaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29427]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Savuverhon taakse : draama kirjallisuudenopetuksen työtapana
Åkerblad, Eeva (2015)Pro gradu -työssäni tarkastelen draamaa kirjallisuudenopetuksen työtapana. Vuonna 2016 käyttöön otettavat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet osoittavat, että draama on työtapana ajankohtainen ja suositeltu. ... -
"Keskeneräinen draama" : kuinka prosessidraama muuttui työtavaksi alakoulussa historian ja äidinkielen oppitunneilla
Hiironen, Miia (2014)Tiivistelmä – Abstract Tässä laadullisessa tutkimuksessa on ollut tarkoitus selvittää millaisena kokemuksena oppilaat ottavat prosessidraaman vastaan, kun sitä käytetään opetuksessa historian ja äidinkielen aineissa. ... -
"Se ei oo pojille niin luontasta" : kirjoittamisen opetuksen ja sukupuolen rakentuminen äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa
Käkelä, Hanna (2013)Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisiksi kirjoittamisen opetus, kirjoittamisen opettajan identiteetti ja oppilaiden sukupuoli rakentuvat äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa. Tutkin diskurssianalyyttistä ... -
“Rentouduin puhumaan englantia paremmin, yleensä jännitän sitä paljon” : prosessidraama englannin opetuksen välineenä
Välimaa, Mari (2022)Kun opiskellaan draaman kautta keskiössä ovat kuvitteelliset tilanteet. Nämä kuvitteellisissa tilanteet ovat hyvin ominaisia teatterille ja joillekin ne tarjoavat mahdollisuuden ottaa osaa luokan toimintaan turvallisemmin. ... -
Make it work! : developing upper secondary school students’ intercultural competence through drama : a material package
Karhunen, Roosa (2020)Kulttuurienvälisen kompetenssin tunnistetaan laajalti olevan merkittävä osa yksilön kykyä toimia ja viestiä tehokkaasti kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisissa konteksteissa. Englannin kielen ollessa globaali lingua ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.