Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorJakonen, Teppo
dc.contributor.authorHemminki, Aleksi
dc.date.accessioned2021-06-15T09:22:36Z
dc.date.available2021-06-15T09:22:36Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76552
dc.description.abstractDigitaalisten pelien pelaaminen on Suomessa ja maailmalla yksi suosituimmista ja nopeimmin kasvavista vapaa-ajan harrastuksista. Suurin osa suomalaisista nuorista pelaa tai on joskus pelannut digitaalisia pelejä englanniksi, jolla on myös havaittu olevan positiivisia vaikutuksia englannin kielen oppimiseen niiden motivoivan ja merkityksellisen luonteen ansiosta (esim. Chik 2020, Reinhardt 2018). Tämä tutkimus keskittyy selvittämään millaisena suomalaiset lukioikäiset nuoret kokevat yhteyden pelaamisen ja englannin kielen oppimisen välillä ja millaisia kieleen liittyviä taitoja pelien avulla opitaan. Tutkimus pyrkii myös selvittämään miten miesten ja naisten koetut pelaamisen hyödyt eroavat toisistaan. Tutkimus toteutettiin verkkopohjaisena kyselynä ja siihen osallistui 87 opiskelijaa, joista 52 oli naisia ja 32 miehiä. Tulokset taulukoitiin sukupuolen ja annettujen pelaamistietojen perusteella. Selvä enemmistö kaikista vastaajista koki, että pelaamisesta on hyötyä englannin kielen oppimiselle. Miehet kokivat saaneensa peleistä enemmän hyötyä kuin naiset, joka selittynee miesten aktiivisemmalla pelaamisella. Tulosten perusteella peleistä opitaan monenlaisia kielellisiä taitoja, joista yleisimmät ovat sanasto, luetun ymmärtäminen, murteet ja sanonnat. Digitaalisten pelien pelaaminen koettiin olevan hyödyllistä kielenoppimisen kannalta, joten aihealuetta tulisi tutkia lisää. Digitaalisia pelejä tulisi pyrkiä hyödyntämään oppimateriaalina sen oppimispotentiaalin vuoksi.fi
dc.format.extent68
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherdigital game-based language learning
dc.subject.othergame-enhanced language learning
dc.titleFinnish upper-secondary school students’ perspectives on the benefits of gaming for their English proficiency
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106153753
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysodigitaaliset pelit
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysolearning
dc.subject.ysogames
dc.subject.ysodigital games
dc.subject.ysolanguage learning
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot