dc.contributor.advisor | Jakonen, Teppo | |
dc.contributor.author | Hemminki, Aleksi | |
dc.date.accessioned | 2021-06-15T09:22:36Z | |
dc.date.available | 2021-06-15T09:22:36Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76552 | |
dc.description.abstract | Digitaalisten pelien pelaaminen on Suomessa ja maailmalla yksi suosituimmista ja nopeimmin kasvavista vapaa-ajan harrastuksista. Suurin osa suomalaisista nuorista pelaa tai on joskus pelannut digitaalisia pelejä englanniksi, jolla on myös havaittu olevan positiivisia vaikutuksia englannin kielen oppimiseen niiden motivoivan ja merkityksellisen luonteen ansiosta (esim. Chik 2020, Reinhardt 2018).
Tämä tutkimus keskittyy selvittämään millaisena suomalaiset lukioikäiset nuoret kokevat yhteyden pelaamisen ja englannin kielen oppimisen välillä ja millaisia kieleen liittyviä taitoja pelien avulla opitaan. Tutkimus pyrkii myös selvittämään miten miesten ja naisten koetut pelaamisen hyödyt eroavat toisistaan.
Tutkimus toteutettiin verkkopohjaisena kyselynä ja siihen osallistui 87 opiskelijaa, joista 52 oli naisia ja 32 miehiä. Tulokset taulukoitiin sukupuolen ja annettujen pelaamistietojen perusteella. Selvä enemmistö kaikista vastaajista koki, että pelaamisesta on hyötyä englannin kielen oppimiselle. Miehet kokivat saaneensa peleistä enemmän hyötyä kuin naiset, joka selittynee miesten aktiivisemmalla pelaamisella. Tulosten perusteella peleistä opitaan monenlaisia kielellisiä taitoja, joista yleisimmät ovat sanasto, luetun ymmärtäminen, murteet ja sanonnat.
Digitaalisten pelien pelaaminen koettiin olevan hyödyllistä kielenoppimisen kannalta, joten aihealuetta tulisi tutkia lisää. Digitaalisia pelejä tulisi pyrkiä hyödyntämään oppimateriaalina sen oppimispotentiaalin vuoksi. | fi |
dc.format.extent | 68 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | digital game-based language learning | |
dc.subject.other | game-enhanced language learning | |
dc.title | Finnish upper-secondary school students’ perspectives on the benefits of gaming for their English proficiency | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202106153753 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | pelit | |
dc.subject.yso | digitaaliset pelit | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | learning | |
dc.subject.yso | games | |
dc.subject.yso | digital games | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |