“Tähän väliin asiaa meidän sponsorilta” : kaupalliset yhteistyöt suomalaisissa podcasteissa
Päivämäärä
2021Podcastien suosio on kasvanut viime vuosina räjähdysmäisesti. Niissä on jo tunnistettu olevan paljon kaupallista potentiaalia, mutta aiempi tutkimus ei ole vielä keskittynyt tutkimaan niiden kaupallisuuden toimintalogiikkaa. Aihe on erittäin ajankohtainen ja puhututtaa myös kaupallisen alan julkisessa keskustelussa.
Tutkimuksessa haluttiin selvittää, millä eri tavoin podcastien kaupallisia yhteistöitä voidaan toteuttaa ja voidaanko niiden nähdä kytkeytyvän podcastin tai jakson teemaan. Lisäksi selvitettiin, millaisia ominaispiirteitä kaupallisilla yhteistöillä on. Tutkimus taustoittaa suomalaista podcast-kenttää ja toteutustapoja peilataan markkinointiviestinnän keskeisiin käsitteisiin, kuten natiivimainonta, vaikuttajamarkkinointi ja sponsoroitu sisältö. Tunnistetut ominaispiirteet kytketään viestinnästä tuttuihin tehokeinoihin tarinankerronnasta suositteluun.
Suomalaisista podcasteista syksyllä 2020 kerätty aineisto koostuu 30 podcast-jaksosta, joiden kaupalliset yhteistyöosiot käsiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmällä. Aineistosta tunnistettiin ja luokiteltiin neljä erilaista kaupallisen yhteistyön toteutustapaa ja viisi ominaispiirrettä. Tulokset osoittavat, että podcast on monipuolinen media-alusta, joka tarjoaa erilaisia kaupallisia mahdollisuuksia sekä podcastin tekijöille että niiden mainostilaa hyödyntäville organisaatioille. Tutkimus antaa hyvän läpileikkauksen suomalaisen podcast-kentän kaupallisuudesta ja tarjoaa työkaluja podcastien hyödyntämiseen viestinnän ammattilaisille.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
B2B influencer marketing : Conceptualization and four managerial strategies
Mero, Joel; Vanninen, Heini; Keränen, Joona (Elsevier, 2023)While there is a growing body of research on influencer marketing, it focuses almost exclusively on the consumer marketing context, and offers limited insights for business-to-business (B2B) organizations. To address this ... -
Leveraging Sport Sponsorship with Digital Marketing Communication : A Conceptual Model
Päkk, Robert; Karjaluoto, Heikki (Routledge, 2023)Despite the demonstrated importance of social media platforms in leveraging the effects of sport sponsorship, surprisingly few studies have investigated this issue. The current study aims to broaden the knowledge of how ... -
Simultaneous Support for and Opposition to Brands : A Study on Brand Love and Hate - the Two Poles of Brand Polarisation
Tornberg, Jussi; Karjaluoto, Heikki; Niininen, Outi (Routledge, 2023)This chapter discusses the drivers of brand polarisation (i.e. simultaneously loving and hating a brand). Despite its relevance for brand managers and public relations executives, brand polarisation remains heavily ... -
Vaikuttajayhteistyöt sosiaalisen median vaikuttajien silmin
Julkunen, Juulia (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella vaikuttajayhteistöiden toteuttamista sosiaalisen median vaikuttajien näkökulmasta ja näin lisätä ymmärrystä vaikuttajayhteistyön vaiheista ja niihin liittyvistä jännitteistä. ... -
Digitization of the communication and its implications for marketing
Lipiäinen, Heini (University of Jyväskylä, 2014)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.