Show simple item record

dc.contributor.advisorLievonen, Matias
dc.contributor.authorPesonen, Reetta
dc.contributor.authorCarpén, Helmi
dc.date.accessioned2021-06-14T10:04:33Z
dc.date.available2021-06-14T10:04:33Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76489
dc.description.abstractPodcastien suosio on kasvanut viime vuosina räjähdysmäisesti. Niissä on jo tunnistettu olevan paljon kaupallista potentiaalia, mutta aiempi tutkimus ei ole vielä keskittynyt tutkimaan niiden kaupallisuuden toimintalogiikkaa. Aihe on erittäin ajankohtainen ja puhututtaa myös kaupallisen alan julkisessa keskustelussa. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, millä eri tavoin podcastien kaupallisia yhteistöitä voidaan toteuttaa ja voidaanko niiden nähdä kytkeytyvän podcastin tai jakson teemaan. Lisäksi selvitettiin, millaisia ominaispiirteitä kaupallisilla yhteistöillä on. Tutkimus taustoittaa suomalaista podcast-kenttää ja toteutustapoja peilataan markkinointiviestinnän keskeisiin käsitteisiin, kuten natiivimainonta, vaikuttajamarkkinointi ja sponsoroitu sisältö. Tunnistetut ominaispiirteet kytketään viestinnästä tuttuihin tehokeinoihin tarinankerronnasta suositteluun. Suomalaisista podcasteista syksyllä 2020 kerätty aineisto koostuu 30 podcast-jaksosta, joiden kaupalliset yhteistyöosiot käsiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmällä. Aineistosta tunnistettiin ja luokiteltiin neljä erilaista kaupallisen yhteistyön toteutustapaa ja viisi ominaispiirrettä. Tulokset osoittavat, että podcast on monipuolinen media-alusta, joka tarjoaa erilaisia kaupallisia mahdollisuuksia sekä podcastin tekijöille että niiden mainostilaa hyödyntäville organisaatioille. Tutkimus antaa hyvän läpileikkauksen suomalaisen podcast-kentän kaupallisuudesta ja tarjoaa työkaluja podcastien hyödyntämiseen viestinnän ammattilaisille.fi
dc.format.extent65
dc.language.isofi
dc.subject.otherviestinnän johtaminen
dc.subject.otherkaupallinen yhteistyö
dc.subject.othersponsoroitu sisältö
dc.subject.othervaikuttajat
dc.title“Tähän väliin asiaa meidän sponsorilta” : kaupalliset yhteistyöt suomalaisissa podcasteissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106143692
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineViestinnän johtaminenfi
dc.contributor.oppiaineCorporate Communicationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi2043
dc.subject.ysovaikuttajamarkkinointi
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysopodcastit
dc.subject.ysomarkkinointiviestintä
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysonatiivimainonta
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysotuotesijoittelu
dc.subject.ysomainonta
dc.subject.ysoyritykset


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record