“Wild crafted, sustainable, Nordic beauty” : Lumene’s brand identity construction on the brand’s international website
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Vuonna 2016 suomalainen kosmetiikkabrändi Lumene kävi läpi laajan uudelleenbrändäyksen, jonka
johdosta niin brändin ulkonäkö ja tuotteet kuin identiteettikin uudistuivat. Lumene oli säilynyt lähes
ennallaan useamman vuosikymmenen ja miellettiin enimmäkseen keski-ikäisten naisten brändiksi.
Brändin uuden ilmeen myötä kuitenkin myös nuorten naisten mielenkiinto heräsi niin Suomessa kuin
maailmallakin.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia Lumenen brändi-identiteetin rakentumista brändin
kansainvälisillä nettisivuilla erityisesti kansainvälisen yleisön näkökulmasta. Tavoitteena oli saada
selville, millaisia diskursseja Lumenen nettisivuilla esiintyy, kuinka Lumenen brändi-identiteetti
rakentuu multimodaalisin keinoin ja millainen rooli Lumenen suomalaisilla juurilla on brändiidentiteetin
rakentumisessa. Tutkimuksen aineisto koostui Lumenen nettisivuilta kerätyistä
kuvankaappauksista, joita tutkittiin multimodaalisen diskurssianalyysin näkökulmasta keskittyen
kirjoitettuun tekstiin, kuviin, väreihin ja videoihin. Tämän lisäksi koko nettisivusta laadittiin korpus,
joka antoi yleisnäkymän sivuston kielenkäytöstä sekä sivustolla esiintyvistä teemoista.
Lumenen nettisivuilta tunnistettiin kolme keskeisintä diskurssia: ”Pohjoismainen kauneus” diskurssi,
”suomalainen eksotiikka” diskurssi sekä ”ympäristöä säästävä ja luonnollinen” diskurssi. Nämä
diskurssit toimivat vahvasti myös Lumenen brändi-identiteetin pohjalla. Tutkimuksessa kävi ilmi, että
useita semioottisia resursseja, kuten tekstiä, kuvia ja värejä, käytettiin sekä diskurssien että Lumenen
brändi-identiteetin rakentamiseen, usein myös samanaikaisesti. Havaintojen perusteella voitiin todeta
Lumenen korostavan suomalaisia juuriaan ylpeästi, samanaikaisesti hyödyntäen yhteyttään
Pohjoismaihin paremman näkyvyyden kannalta. Tutkimus myös osoitti, että erityisesti
”Pohjoismainen kauneus” ja ”suomalainen eksotiikka” diskursseja korostettiin Lumenen
kansainvälisillä nettisivulla, mikä voi viitata siihen, että Lumene viestii erilaisia identiteettejä eri
yleisöille.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”From Skin to Soul" : a case study of a beauty brand website
Muikku, Kaisa (2022)Tatcha on amerikkalainen kauneusbrändi, joka on saanut inspiraationsa japanilaisesta kulttuurista. Heidän lähestymistapansa kauneuteen ja ihonhoitoon on holistinen ja kokonaisvaltainen: itsestä huolehtiminen on välittämistä ... -
The representation of Sámi people on Finnish and Norwegian tourism websites in English
Lindholm, Maiju (2014)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia representaatioita saamelaisista rakennetaan norjalaisessa sekä suomalaisessa matkailumarkkinoinnissa englanniksi. Aineistona oli yksi kunkin maan virallisen matkailumar ... -
Feuer Frei! : The Multimodal Construction of Rammstein's Brand
Keisala, Emmi (2022)Rammstein on yksi kansainvälisesti tunnetuinpia ja menestyneimpiä metalliyhtyeitä maailmassa. Yhtye on tunnettu erityisesti näyttävästä ja ainutlaatuisesta lavaesiintymisestään sekä provokatiivisesta tyylistään. Tämän ... -
Customer-Brand Relationships in the Context of Digital Brands
Paananen, Tiina; Frank, Lauri; Kemppainen, Tiina (University of Maribor, 2022)This qualitative study investigates customer-brand relationships between customers and digital brands. This study aims to describe different digital brand relationship types, and their manifestations among young adult ... -
The story of Fazer : a multimodal analysis of storytelling on the websites of a company
Penttinen, Riikka (2022)Pro graduni tarkoituksena oli selvittää, miten ja millaisia tarinoita yritys Oy Karl Fazer Ab (tutkimuksessa nimellä Fazer) käyttää nettisivuillaan. Tutkimusaihe on tärkeä, sillä tarinankerronnan on todistettu olevan ...