The story of Fazer : a multimodal analysis of storytelling on the websites of a company
Pro graduni tarkoituksena oli selvittää, miten ja millaisia tarinoita yritys Oy Karl Fazer Ab (tutkimuksessa nimellä Fazer) käyttää nettisivuillaan. Tutkimusaihe on tärkeä, sillä tarinankerronnan on todistettu olevan erittäin tehokas vaikutuskeino. Yritykset sekä organisaatiot ovat myös ymmärtäneet tämän faktan, ja käyttävät sitä hyödykseen vaikuttaakseen suuriin joukkoihin ihmisiä. Tämän takia on eettisesti tärkeää analysoida miten suuret, jo ennestään vaikuttavat ja valtaa pitävät yritykset käyttävät kyseistä keinoa viestinnässään. Yhtenä Suomen suosituimmista ruuantarjoajista Fazer toimii asiassa johtajana ja esimerkkinä.
Tutkimuksen aineistona olivat kaksi Fazerin englanninkielistä nettisivua, www.fazer.com ja www.fazergroup.com. Nettisivujen sisältö tiivistettiin tutkimuksessa lyhyesti ja löytyneet tarinat lajiteltiin kolmeen eri kategoriaan: historia, Fazer nykyisin, sekä arvot ja etiikka. Kategorioista valittiin neljä tarinaesimerkkiä, joita tarkasteltiin yksityiskohtaisesti. Tähän tarkasteluun valikoitui kolme artikkelialasivua, sekä alasivu, joka sisälsi videon. Nämä neljä tarinaa tutkittiin narratiivisen analyysin keinoin. Erityisesti huomioitiin tarinoiden hahmot, juoni, kausaliteetti ja ajallisuus. Tämän lisäksi käytettiin vaihtelevien tarinaelementtien tunnistamisen mahdollistavaa tutkimusmenetelmää. Koska tarkasteltiin nettisivuja, multimodaalinen lähestymistapa oli myös hyödyllinen. Tähän sisältyi kuvien ja videon visuaalinen analyysi.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että Fazer rakentaa bränditarinaansa huolellisesti. Yleisiä tarina-aiheita olivat perustaja Karl Fazer sekä Suomi. Fazer oli tarinoissa vahvasti yhteydessä suomalaisuuteen ja yrityksen patriarkaalisiin juuriin. Yritys myös pyrkii vaikuttamaan monimuotoiselta. Fazer haluaa näyttäytyä hyväntekijänä, sekä muutosten ja innovaatioiden alullepanijana.
Tämä tutkielma näyttää yhden esimerkin siitä, miten yritys käyttää kieltä, kuvia ja muita keinoja tarinankerronnassa. Viime vuosina on tutkittu niin multimodaalisuutta sekä narratiiveja englannin lingvistiikan alueella, mutta mitään Fazeriin liittyvää ei ole käsitelty näiden kanssa. Lisäksi tarinoita on tutkittu eri aloilla vähemmän multimodaalisuuden käsitteen kanssa. Myös siksi tämä tutkielma lisää tietoa aiheesta kyseisillä tutkimistavoilla. Tutkimuksesta on myös hyötyä monella alalla, kuten hyväntekeväisyydessä ja markkinoinnissa, sillä se vahvistaa käsitystä tarinoiden vaikutusvallasta, sekä antaa siitä konkreettisen esimerkin, Fazerin.
...
Asiasanat
storytelling multimodal analysis visual analysis narratives Fazer ruoka brändit narratiivinen tutkimus multimodaalisuus historia kertomukset makeisteollisuus englannin kieli leipomoteollisuus verkkosivustot narratiivisuus tarinat food brands narrative analysis multimodality history stories confectionery industry English language bakery industry websites narrativity tales
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Corporate online presence : a study of eight Finnish exporting companies' corporate websites
Tauriainen, Anniina (2012)Yritykset käyttävät verkkosivujaan tuotteiden ja palveluiden markkinoinnin ohella myös yrityksen mainostamiseen ja verkkoidentiteetin luomiseen. Verkkoidentiteetti heijastaa kielen ja visuaalisen ilmeen kautta yrityksen ... -
“Wild crafted, sustainable, Nordic beauty” : Lumene’s brand identity construction on the brand’s international website
Nurmi, Sonja (2021)Vuonna 2016 suomalainen kosmetiikkabrändi Lumene kävi läpi laajan uudelleenbrändäyksen, jonka johdosta niin brändin ulkonäkö ja tuotteet kuin identiteettikin uudistuivat. Lumene oli säilynyt lähes ennallaan useamman ... -
The linguistic landscape and representations of Finnish parliamentary parties on their websites
Santa, Roosa (2022)Virtuaalisen kielimaisematutkimuksen avulla voidaan tarkastella kielenkäyttöä netissä ja tuoda ilmi kielten välisiä valtaeroja (Ivkovic and Lotherington 2009: 32). Poliittiset puolueet hyödyntävät nettisivuja jakaakseen ... -
”From Skin to Soul" : a case study of a beauty brand website
Muikku, Kaisa (2022)Tatcha on amerikkalainen kauneusbrändi, joka on saanut inspiraationsa japanilaisesta kulttuurista. Heidän lähestymistapansa kauneuteen ja ihonhoitoon on holistinen ja kokonaisvaltainen: itsestä huolehtiminen on välittämistä ... -
Depression : The differing Narratives of Couples in Couple Therapy
Rautiainen, Eija-Liisa; Aaltonen, Jukka (Nova Southeastern University, 2010)How does the spouse of a person with depression take part in constructing narratives of depression in couple therapy? In this study we examined couples' ways of co-constructing narratives of depression in couple therapy. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.