University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

The representation of Sámi people on Finnish and Norwegian tourism websites in English

Thumbnail
View/Open
3.0 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lindholm, Maiju
Date
2014
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia representaatioita saamelaisista rakennetaan norjalaisessa sekä suomalaisessa matkailumarkkinoinnissa englanniksi. Aineistona oli yksi kunkin maan virallisen matkailumarkkinointiportaalin (VisitFinland ja VisitNorway)saamelaisaiheinen alasivu. Tutkielman teoriapohjana käytettiin kriittistä diskurssianalyysia(esim. Fairclough 1992, Pietikäinen & Mäntynen 2009, Blommaert 2005). Taustatietona käytiin läpi aiempia tutkimuksia saamelaisrepresentaatioista. Metodeissa nojattiin pääosin laadulliseen ja monimodaaliseen analysointiin, jossa pohjana oli Fairclough’n (1992) kolmitasoinen diskurssiaineiston analysointi. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että molemmilla nettisivuilla saamelaisrepresentaatiot rakennettiin odotetusti stereotyyppien varaan. Niissä korostuivat erilaisuudet saamelaisten ja länsimaalaisten välillä. Erityisesti saamelaisten perinteisiä elintapoja markkinoitiin, mikä on tullut ilmi myös aiemmassa saamelais- ja alkuperäiskansojen tutkimuksessa. Historiattomuus ja modernin saamelaiselämän huomiotta jättäminen olivat tässäkin tutkielmassa selkeitä tuloksia saamelaisrepresentaatioiden rakentamisessa, mikä on tyypillistä jälkikoloniaaliselle diskurssille. Norjalaisen ja suomalaisen aineiston välillä eroja oli lähinnä tyylissä ja näkökulmassa. Norjalainen sivu luotti informatiiviseen ja perinteiseen tyyliin, siinä missä suomalainen sivu käytti enemmän adjektiiveja, markkinoivaa kieltä, kuvia, ja otti turistit enemmän huomioon. ...
Keywords
Critical discourse analysis multimodal analysis Sámi people tourism representations. Diskurssianalyysi saamelaiset representaatio matkailu markkinointi digitaalinen markkinointi verkkomainonta Suomi Norja
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201412053434

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24512]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Experience the real New Zealand - Maori culture as it is today" : representations of New Zealand and Maoris in Maori tourism websites 

    Lähteenmäki, Suvi (2012)
    Matkailu on maailmanlaajuisesti merkittävä ja kasvava ala. Uudessa-Seelannissa matkailulla on ollut jo pitkään merkittävä vaikutus talouteen ja koko yhteiskuntaan. Maorit ovat Uuden-Seelannin alkuperäiskansa ja ...
  • The linguistic landscape and representations of Finnish parliamentary parties on their websites 

    Santa, Roosa (2022)
    Virtuaalisen kielimaisematutkimuksen avulla voidaan tarkastella kielenkäyttöä netissä ja tuoda ilmi kielten välisiä valtaeroja (Ivkovic and Lotherington 2009: 32). Poliittiset puolueet hyödyntävät nettisivuja jakaakseen ...
  • Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students 

    Rautiainen, Miika (2015)
    Suomen koulujen opetussuunnitelmat pyrkivät toteuttamaan ja edistämään tasa-arvoa, mutta tasa-arvon toteutuminen koulujen arjessa vaatii vielä työtä. Samaan aikaan videopeleistä on tullut suosittu harrastus nuorten ja ...
  • “Wild crafted, sustainable, Nordic beauty” : Lumene’s brand identity construction on the brand’s international website 

    Nurmi, Sonja (2021)
    Vuonna 2016 suomalainen kosmetiikkabrändi Lumene kävi läpi laajan uudelleenbrändäyksen, jonka johdosta niin brändin ulkonäkö ja tuotteet kuin identiteettikin uudistuivat. Lumene oli säilynyt lähes ennallaan useamman ...
  • “Therefore go and make disciples of all nations” (except of those who do not speak Finnish) : investigating language policies and self-representations on three websites of the Evangelical Lutheran Church of Finland 

    Peijonen, Pauliina (2019)
    Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Suomen evankelis-luterilainen kirkko suhtautuu vieraskielisiin verkkoviestintänsä perusteella. Tutkimuksessa tarkastellaan Suomen evankelisluterilaista kirkkoa yhtenä superdiversiteetin ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre