Show simple item record

dc.contributor.advisorHahn, Judit
dc.contributor.authorNurmi, Sonja
dc.date.accessioned2021-06-14T05:50:04Z
dc.date.available2021-06-14T05:50:04Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76480
dc.description.abstractVuonna 2016 suomalainen kosmetiikkabrändi Lumene kävi läpi laajan uudelleenbrändäyksen, jonka johdosta niin brändin ulkonäkö ja tuotteet kuin identiteettikin uudistuivat. Lumene oli säilynyt lähes ennallaan useamman vuosikymmenen ja miellettiin enimmäkseen keski-ikäisten naisten brändiksi. Brändin uuden ilmeen myötä kuitenkin myös nuorten naisten mielenkiinto heräsi niin Suomessa kuin maailmallakin. Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia Lumenen brändi-identiteetin rakentumista brändin kansainvälisillä nettisivuilla erityisesti kansainvälisen yleisön näkökulmasta. Tavoitteena oli saada selville, millaisia diskursseja Lumenen nettisivuilla esiintyy, kuinka Lumenen brändi-identiteetti rakentuu multimodaalisin keinoin ja millainen rooli Lumenen suomalaisilla juurilla on brändiidentiteetin rakentumisessa. Tutkimuksen aineisto koostui Lumenen nettisivuilta kerätyistä kuvankaappauksista, joita tutkittiin multimodaalisen diskurssianalyysin näkökulmasta keskittyen kirjoitettuun tekstiin, kuviin, väreihin ja videoihin. Tämän lisäksi koko nettisivusta laadittiin korpus, joka antoi yleisnäkymän sivuston kielenkäytöstä sekä sivustolla esiintyvistä teemoista. Lumenen nettisivuilta tunnistettiin kolme keskeisintä diskurssia: ”Pohjoismainen kauneus” diskurssi, ”suomalainen eksotiikka” diskurssi sekä ”ympäristöä säästävä ja luonnollinen” diskurssi. Nämä diskurssit toimivat vahvasti myös Lumenen brändi-identiteetin pohjalla. Tutkimuksessa kävi ilmi, että useita semioottisia resursseja, kuten tekstiä, kuvia ja värejä, käytettiin sekä diskurssien että Lumenen brändi-identiteetin rakentamiseen, usein myös samanaikaisesti. Havaintojen perusteella voitiin todeta Lumenen korostavan suomalaisia juuriaan ylpeästi, samanaikaisesti hyödyntäen yhteyttään Pohjoismaihin paremman näkyvyyden kannalta. Tutkimus myös osoitti, että erityisesti ”Pohjoismainen kauneus” ja ”suomalainen eksotiikka” diskursseja korostettiin Lumenen kansainvälisillä nettisivulla, mikä voi viitata siihen, että Lumene viestii erilaisia identiteettejä eri yleisöille.fi
dc.format.extent88
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.othermultimodal discourse analysis
dc.subject.otherbrand identity
dc.subject.othernation branding
dc.subject.otheronline marketing
dc.title“Wild crafted, sustainable, Nordic beauty” : Lumene’s brand identity construction on the brand’s international website
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106143685
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoverkkosivustot
dc.subject.ysobrändit
dc.subject.ysobrändäys
dc.subject.ysodigitaalinen markkinointi
dc.subject.ysomerkkitavarat
dc.subject.ysowebsites
dc.subject.ysobrands
dc.subject.ysobranding
dc.subject.ysodigital marketing
dc.subject.ysobranded products
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record