Upper Secondary Language Teachers' Beliefs about the Language Profile
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Syksyllä 2021 käyttöön otettava lukion opetussuunnitelman perusteet 2019 tuo mukanaan uuden lisän lukion kieltenopetukseen, kieliprofiilin. Kieliprofiilin tavoitteena on kasvattaa lukiolaisen kielitietoisuutta, tehdä näkyväksi monikielisyyttä, sekä edistää kieltenopiskelutaitoja ja itsearviointia. Saadaksemme tietoa kieliprofiilista jo ennen sen virallista käyttöönottoa voidaan tutkia opettajien käsityksiä kieliprofiilista. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää opettajien käsityksiä kieliprofiilista, kieliprofiilin mahdolliset hyödyt ja haitat, sekä kieliprofiilin mahdolliset vaikutukset lukiolaisten kielitietoisuuteen ja kielivalintoihin. Tulokset perustuvat neljän lukion kieltenopettajan haastatteluihin ja ne on analysoitu sisällönanalyysin keinoin, keskittyen opettajien käsityksiin aiheesta. Tutkielman teoreettisena taustana toimivat kielitietoisuus, opettajien uskomukset, kieliprofiili ja lukion opetussuunnitelman perusteet 2019.
Tutkimus tarjosi uutta tietoa kieliprofiiliin liittyvistä hyödyistä ja haasteista jo aiemmin tutkittujen tekijöiden korostamisen lisäksi. Kieliprofiilin tuomista hyödyistä opettajat korostivat etenkin kieltenopiskelun motivaation kasvamista ja monikielisten lukiolaisten aseman parantamista. Kieliprofiilin suurimpina haasteina nähtiin lukiolaisten ja opettajien väsymykseen liittyvät tekijät sekä käytännön haasteet, kuten epävarmuus profiilin toteutustavasta. Haastateltavien mukaan kieliprofiili tulee edistämään lukiolaisten kielitietoisuutta, millä voi olla positiivisia vaikutuksia kieltenopiskelulle. Tutkimuksessa selvisi myös, että osa lukiolaisista saattaa jatkaa valinnaisen kielen opiskelua pidempään kieliprofiilin tuoman motivaation avulla, mutta valinnaisia kieliä opiskelevien lukiolaisten määrään ei todennäköisesti saada suurta muutosta kieliprofiililla. Haastatteluiden pohjalta todettiin, että kieliprofiili tulee hyödyttämään ja motivoimaan niitä lukiolaisia, joilla on valmiuksia ottaa vastuuta omasta oppimisestaan, mutta saattaa esiintyä haasteena niille opiskelijoille, joille lukio-opiskelu on haastavaa.
Jotta kieliprofiilista saadaan esille sen täydet hyödyt, tulee opettajille tarjota selkeät ohjeet ja valmiita materiaaleja kieliprofiilin toteutukseen. On myös varmistettava, että resursseja tarjotaan myös tulevina vuosina, jotta kieliprofiilia voidaan kehittää eteenpäin sen alkuperäisen toteutustavan jälkeen. Onnistuessaan kieliprofiili voi muuttaa työnhakuprosesseja ja korkeakouluissa opiskelua, sekä tehdä lukioista ja muista yhteiskunnan instituutioista hyväksyvämpiä yhteisöjä lisääntyneen kielitietoisuuden avulla.
...
Asiasanat
EFL language awareness kielitietoisuus kieliprofiili teacher beliefs opettajien käsitykset käsitykset kieltenopetus englannin kieli kieltenopettajat lukio kielen oppiminen opetussuunnitelmat conceptions language teaching English language language teachers general upper secondary school language learning curricula
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
Finnish 2nd graders' beliefs about the English language and learning English
Smedberg, Johanna (2023)Suomen hallitus linjasi vuonna 2018, että ensimmäisen vieraan kielen tai toisen kotimaisen kielen opiskelu aloitetaan kaikissa Suomen peruskouluissa jo ensimmäisellä luokalla vuoden 2020 alusta lähtien. Ennen vuotta 2020 ... -
Learning while laughing or learning by laughing? : Finnish EFL teachers’ conceptions of efficient use of humour in the language classroom
Naskali, Milja (2024)Huumori on hyvin arkipäiväinen osa elämäämme, ja viime vuosikymmenten saatossa siitä on tullut yhä tavallisempi ilmiö myös luokkahuoneissa. Tutkimustulokset huumorin vaikutuksista tässä kontekstissa ovat kuitenkin olleet ... -
Subject expertise among teacher students of English and Swedish : the ideal language teacher and self-efficacy beliefs
Tupala, Maria (2015)Käsitykset kielen oppimisesta ja opettamisesta ovat muuttuneet kielen rakenteita korostavista näkemyksistä yhä enemmän kommunikatiivisiksi (Abrahamsson 2009). Tämän tutkielman lähtökohtana onkin havainnoida näiden muuttuvien ... -
An Ecological Approach to Teacher Agency in English Curriculum Design at Korean Secondary Schools
Namgung, Wook; Moate, Josephine; Ruohotie-Lyhty, Maria (James Nicholas Publishers, 2023)Drawing on an ecological approach to teacher agency, this empirical study investigated the dynamic interplay between teachers and the environment which emerges as teachers enact their professional agency in curriculum ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.