Akateemiset heimot koulun toimintakulttuurin muutoksen merkityksellistämisessä
Authors
Date
2021Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials.
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkimuksessa tarkastelun kohteena on yhtenäiskoulun opettajayhteisön sosiaalinen todellisuus, jota luodaan ja ylläpidetään kielenkäytön kautta. Tutimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia konstruktioita tulevan yhtenäiskoulun opettajat ja rehtorit luovat yhtenäisen toimintakulttuurin rakentamisesta ja muutokseen sitoutumisesta.
Tutkimus on toteutettu osana Uutta luova asiantuntijuus (ULA) -hanketta, jonka tutkijat ovat keränneet tutkimusaineistona toimivat haastattelut (N=10). Haastateltavat ovat erään tulevan suomalaisen yhtenäiskoulun opettajia ja rehtoreita. Tutkimuksessa hyödynnetään diskurssintutkimuksen lähestymistapaa, jonka menetelmin tutkimusaineisto on analysoitu.
Yhtenäisen toimintakulttuurin rakentaminen merkityksellistyy tutkimustuloksissa kolmessa dominoivassa diskurssissa, jotka ovat johtajuuden diskurssi, yhteisen opettajuuden diskurssi sekä sääntödiskurssi. Toimintakulttuurin muutokseen sitoutuminen merkityksellistyy tutkimustuloksissa neljässä diskurssissa ja subjektipositiossa, jotka ovat innokkuuden diskurssi ja uudistajan subjektipositio, estyneisyyden diskurssi ja vaeltajan subjektipositio, kuormittavuuden diskurssi ja vastustajan subjektipositio sekä väljyyden diskurssi ja tarkkailijan subjektipositio.
Tutkimuksen diskursseissa on tunnistettavissa akateemisia heimoja ja niiden sosiaalisia käytänteitä, mutta diskurssit eivät rajaudu akateemisten heimojen mukaan. Tulevan yhtenäiskoulun työyhteisön sisäistä jännitteisyyttä ja opettajien välistä vastakkainasettelua voi ymmärtää akateemisten heimojen ja opettajan profession historian kautta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Eskarista epuksi, alakoulusta yläkouluun : vanhempien kokemuksia oman lapsensa perusopetuksen siirtymävaiheesta
Heikkinen, Päivi; Peltola, Heli (2008) -
Miten yhtenäiskouluista saadaan osallisuutta tukeva kaikkien koulu?
Tarnanen, Mirja (Toinen Aatos Oy, 2023)Kouluyhteisöt joutuvat yhä useammin ratkaisemaan tilanteita, joista ei ole aikaisempaa kokemusta. Tämä edellyttää oppivaa toimintakulttuuria, joka tukee henkilöstön kehittymistä, yhteistyötä ja toimintatapojen uudelleenarviointia, ... -
Fyysisesti aktiivisen toimintakulttuurin tukeminen varhaiskasvatuksessa
Ollila, Viivi (2021)Lapsuuden fyysisellä aktiivisuudella on kauaskantoisia vaikutuksia, jotka edistävät yksilön terveyttä ja hyvinvointia läpi elämän. Samalla vähäisestä fyysisestä aktiivisuudesta on muodostunut globaali terveyshaaste, jonka ... -
Toimintakulttuurin muutos osana Ilo kasvaa liikkuen -ohjelmaa : prosessiarviointi varhaiskasvatusyksiköissä
Sagir, Sini (2020)Suomessa viime vuosina laajalle levinnyt Ilo kasvaa liikkuen -ohjelma on luotu työkaluksi liikuntamyönteisen toimintakulttuurin rakentamiseen varhaiskasvatusyksiköissä. Toimintakulttuuri on kuitenkin luonteeltaan monitasoinen ...