dc.contributor.author | Puhakka, Mari | |
dc.date.accessioned | 2021-06-11T11:40:37Z | |
dc.date.available | 2021-06-11T11:40:37Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76459 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkastelun kohteena on yhtenäiskoulun opettajayhteisön sosiaalinen todellisuus, jota luodaan ja ylläpidetään kielenkäytön kautta. Tutimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia konstruktioita tulevan yhtenäiskoulun opettajat ja rehtorit luovat yhtenäisen toimintakulttuurin rakentamisesta ja muutokseen sitoutumisesta.
Tutkimus on toteutettu osana Uutta luova asiantuntijuus (ULA) -hanketta, jonka tutkijat ovat keränneet tutkimusaineistona toimivat haastattelut (N=10). Haastateltavat ovat erään tulevan suomalaisen yhtenäiskoulun opettajia ja rehtoreita. Tutkimuksessa hyödynnetään diskurssintutkimuksen lähestymistapaa, jonka menetelmin tutkimusaineisto on analysoitu.
Yhtenäisen toimintakulttuurin rakentaminen merkityksellistyy tutkimustuloksissa kolmessa dominoivassa diskurssissa, jotka ovat johtajuuden diskurssi, yhteisen opettajuuden diskurssi sekä sääntödiskurssi. Toimintakulttuurin muutokseen sitoutuminen merkityksellistyy tutkimustuloksissa neljässä diskurssissa ja subjektipositiossa, jotka ovat innokkuuden diskurssi ja uudistajan subjektipositio, estyneisyyden diskurssi ja vaeltajan subjektipositio, kuormittavuuden diskurssi ja vastustajan subjektipositio sekä väljyyden diskurssi ja tarkkailijan subjektipositio.
Tutkimuksen diskursseissa on tunnistettavissa akateemisia heimoja ja niiden sosiaalisia käytänteitä, mutta diskurssit eivät rajaudu akateemisten heimojen mukaan. Tulevan yhtenäiskoulun työyhteisön sisäistä jännitteisyyttä ja opettajien välistä vastakkainasettelua voi ymmärtää akateemisten heimojen ja opettajan profession historian kautta. | fi |
dc.format.extent | 85 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | yhtenäiskoulu | |
dc.subject.other | akateemiset heimot | |
dc.title | Akateemiset heimot koulun toimintakulttuurin muutoksen merkityksellistämisessä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202106113665 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | yhtenäiskoulujärjestelmä | |
dc.subject.yso | yhtenäisyys | |
dc.subject.yso | toimintakulttuuri | |
dc.subject.yso | diskurssi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston <a href="https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema">arkistotyöasemalta</a>. | fi |
dc.rights.accessrights | <br><br>The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival <a href="https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation">workstation</a> at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials. | en |
dc.type.okm | G2 | |