Toimintakulttuurin muutos osana Ilo kasvaa liikkuen -ohjelmaa : prosessiarviointi varhaiskasvatusyksiköissä
Suomessa viime vuosina laajalle levinnyt Ilo kasvaa liikkuen -ohjelma on luotu työkaluksi liikuntamyönteisen toimintakulttuurin rakentamiseen varhaiskasvatusyksiköissä. Toimintakulttuuri on kuitenkin luonteeltaan monitasoinen ja vakaa järjestelmä, jonka muuttaminen on hidasta ja haasteellista. Tutkielmassa perehdyttiin ensinnäkin Ilo kasvaa liikkuen -ohjelmaan sisältyvään toimintakulttuurin muutosprosessiin transformatiivisen muutoksen mallin pohjalta. Lisäksi tarkasteltiin työyhteisössä ilmenevää kehittämismotivaatiota sekä kehittämistä tukevia ja haastavia tekijöitä. Toiseksi selvitettiin, miten liikuntamyönteinen toimintakulttuuri rakentuu kyseisessä ohjelmassa käyttäen pohjateoriana organisaatiokulttuurin tasomallia. Tutkielmaan osallistui neljä päiväkotia, joissa aineisto kerättiin kasvattajaryhmiä haastattelemalla sekä ohjelmaan sisältyneitä arviointikeskusteluja videoimalla. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin aineistolähtöistä, teoriasidonnaista sekä teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkielmassa kuvattiin ensiksi toimintakulttuurin muutosprosessia neljän tapauksen näkökulmasta. Ohjelmasta vastaavista tai innostuneimmista kasvattajista muodostui usein työyhteisöissä eräänlainen kehittämistä eteenpäin vievä joukko, jonka ulkopuolelle jääneet omaksuivat selvästi passiivisemman roolin. Kehittämistyön kannalta merkittävänä tekijänä kuitenkin pidettiin koko työyhteisön sitoutumista sekä selkeää organisointia. Toiseksi tutkielmassa löydettiin
liikuntamyönteisen toimintakulttuurin rakentumisen neljän ulottuvuuden malli, jonka mukaan liikuntamyönteisen toimintakulttuurin rakentamiseen sisältyy reflektointia, ajatusmallien muokkaamista, toiminnan muokkaamisstrategioita sekä kehittämiseen liittyvää tietoisuutta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Fyysisesti aktiivisen toimintakulttuurin tukeminen varhaiskasvatuksessa
Ollila, Viivi (2021)Lapsuuden fyysisellä aktiivisuudella on kauaskantoisia vaikutuksia, jotka edistävät yksilön terveyttä ja hyvinvointia läpi elämän. Samalla vähäisestä fyysisestä aktiivisuudesta on muodostunut globaali terveyshaaste, jonka ... -
"Yksilöllistä huomiota arkisissa tilanteissa" : päiväkodin toimintakulttuurin kehittäminen lasten itsetuntoa vahvistavaksi
Koivisto, Päivi (Jyväskylän yliopisto, 2007)Itsetunnon perustaa rakennetaan päiväkoti-iässä. Päivi Koiviston tutkimus yhden päiväkodin toimintakulttuurista osoittaa, että lasten itsetunnon vahvistaminen päiväkodin arjessa on mahdollista, mutta se vaatii kasvattajilta ... -
Leikiten kohti digitaalisen pedagogiikan toimintakulttuurin johtamista
Lähdesmäki, Sirkku; Nurmi, Tommi (Kansallinen audiovisuaalinen instituutti, 2022) -
Rehtoreiden näkemykset ja koetut vaikutusmahdollisuudet kouluympäristön toimintakulttuurin liikunnallistamisessa
Karjalainen, Antti (2013)Karjalainen Antti (2013). Rehtoreiden näkemykset ja koetut vaikutusmahdollisuudet kouluympäristön toimintakulttuurin liikunnallistamisessa. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu- tutkielma. Tutkimukseni ... -
Liikkuva varhaiskasvatus -toiminnan ulkoinen arviointi
Isoaho, Kati; Kuusiholma-Linnamäki, Julia (Valtion liikuntaneuvosto, 2024)Increasing physical activity among the population has been one of the key sport policy objectives of the recent government terms. Children’s physical activity in early years has been promoted particularly through the ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.