Show simple item record

dc.contributor.advisorAuvinen, Tommi
dc.contributor.authorAarnio, Helmi
dc.date.accessioned2021-06-07T06:40:40Z
dc.date.available2021-06-07T06:40:40Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76282
dc.description.abstractVahva palautekulttuuri on yksi organisaation merkittävä strateginen menestystekijä. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan organisaation sisäistä palauteviestintää eli palautekulttuuria. Päätutkimustehtävänä oli kartoittaa millaisena lähijohtajat ja alaiset kokevat palauteviestinnän työyhteisössään. Tutkimuksen tavoitteena oli myös täydentää aiempaa tutkimuskirjallisuutta palauteviestinnästä suomalaisten nopeasti kasvavien keskisuurten organisaatioiden kontekstissa. Aihetta lähestyttiin selvittämällä sekä lähijohtajien että alaisten palautekäsityksiä, lähijohtaja-alaissuhteen vaikutusta palauteviestintään ja yleisiä kokemuksia palautetilanteista työyhteisössä. Tutkimus toteutettiin toimeksiantona Admicom Finland Oy:ssä laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla ja haastatteluihin valittiin yhteensä 12 organisaatiossa työskentelevää lähijohtajaa ja alaista. Haastatteluaineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysiä hyödyntäen. Vallitseva palautekulttuuri ja lähijohtajien rakentamat palauteilmapiirit koettiin pääosin toimiviksi. Palautteeseen suhtauduttiin myönteisesti ja sitä toivottiin enemmän päivittäisestä työskentelystä. Hyvät lähijohtaja-alaissuhteet helpottavat vastavuoroisen viestinnän toteutumista, joka edesauttaa palautetilanteiden syntymistä. Ylöspäin suuntautuva palauteviestintä näyttäytyy kuitenkin vähäisenä ja sitä esiintyy lähinnä muodollisten palautetilanteiden yhteydessä. Palautteen riittävyydessä havaittiin selvä jako organisatorisen aseman perusteella, joka todennäköisesti johtuu palautekäsitysten eroavaisuuksista. Alaiset tulkitsivat palautteeksi varsin epämuodollista viestintää omaksuessaan työympäristöstään enemmän palautesignaaleja. Lähijohtajat kokivat palauteviestinnän riittämättömäksi etenkin horisontaalisesti ja organisaation ylemmältä johtoportaalta. Organisaation palauteviestinnän haasteena näyttäytyykin organisaation nopea kasvu, itsenäinen työskentely ja tiedonpuute. Vahva palautekulttuuri perustuu organisaation jäsenten keskinäiseen luottamukseen ja symmetriseen viestintään, joka mahdollistaa toimivan tiedonkulun organisaatiossa.fi
dc.format.extent81
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherorganisaation sisäinen palauteviestintä
dc.subject.otherpalautekulttuuri
dc.subject.otherpalauteviestintä lähijohtaja-alaissuhteissa
dc.titleLähijohtajien ja alaisten kokemuksia palauteviestinnästä Admicom Finland Oy:ssä
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106073498
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJohtaminenfi
dc.contributor.oppiaineManagement and Leadershipen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20424
dc.subject.ysopalaute
dc.subject.ysotyöyhteisöt
dc.subject.ysoesimiehet
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright