Lähijohtajien ja alaisten kokemuksia palauteviestinnästä Admicom Finland Oy:ssä
Vahva palautekulttuuri on yksi organisaation merkittävä strateginen menestystekijä. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan organisaation sisäistä palauteviestintää eli palautekulttuuria. Päätutkimustehtävänä oli kartoittaa millaisena lähijohtajat ja alaiset kokevat palauteviestinnän työyhteisössään. Tutkimuksen tavoitteena oli myös täydentää aiempaa tutkimuskirjallisuutta palauteviestinnästä suomalaisten nopeasti kasvavien keskisuurten organisaatioiden kontekstissa.
Aihetta lähestyttiin selvittämällä sekä lähijohtajien että alaisten palautekäsityksiä, lähijohtaja-alaissuhteen vaikutusta palauteviestintään ja yleisiä kokemuksia palautetilanteista työyhteisössä. Tutkimus toteutettiin toimeksiantona Admicom Finland Oy:ssä laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla ja haastatteluihin valittiin yhteensä 12 organisaatiossa työskentelevää lähijohtajaa ja alaista. Haastatteluaineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Vallitseva palautekulttuuri ja lähijohtajien rakentamat palauteilmapiirit koettiin pääosin toimiviksi. Palautteeseen suhtauduttiin myönteisesti ja sitä toivottiin enemmän päivittäisestä työskentelystä. Hyvät lähijohtaja-alaissuhteet helpottavat vastavuoroisen viestinnän toteutumista, joka edesauttaa palautetilanteiden syntymistä. Ylöspäin suuntautuva palauteviestintä näyttäytyy kuitenkin vähäisenä ja sitä esiintyy lähinnä muodollisten palautetilanteiden yhteydessä.
Palautteen riittävyydessä havaittiin selvä jako organisatorisen aseman perusteella, joka todennäköisesti johtuu palautekäsitysten eroavaisuuksista. Alaiset tulkitsivat palautteeksi varsin epämuodollista viestintää omaksuessaan työympäristöstään enemmän palautesignaaleja. Lähijohtajat kokivat palauteviestinnän riittämättömäksi etenkin horisontaalisesti ja organisaation ylemmältä johtoportaalta. Organisaation palauteviestinnän haasteena näyttäytyykin organisaation nopea kasvu, itsenäinen työskentely ja tiedonpuute. Vahva palautekulttuuri perustuu organisaation jäsenten keskinäiseen luottamukseen ja symmetriseen viestintään, joka mahdollistaa toimivan tiedonkulun organisaatiossa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vertaissuhteesta johtaja-alaissuhteeksi : lähijohtajien ja alaisten kokemuksia vuorovaikutuksen ja vuorovaikutussuhteen muutoksista
Jokinen, Hanna-Maria (2021)Tutkielmani tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää lähijohtajien ja alaisten kokemuksia vertaissuhteen muutoksesta johtaja-alaissuhteeksi. Tarkastelemani ilmiö oli vertaissuhteen muutos hierarkkiseksi suhteeksi. Tutkielmassa ... -
Läheisyys ja vallankäyttö esimies-alaisvuorovaikutuksessa : nuorten alaisten käsityksiä ja kokemuksia
Lappalainen, Lotta (2012)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella esimiehen ja nuoren alaisen vuorovaikutussuhteen läheisyyden kytkeytymistä vallankäyttöön esimies-alaissuhteessa. Tutkimus tehtiin alaisten näkökulmasta. Tutkielmassa pyrittiin ... -
Muutosprosessi pk-yrityksessä : viestinnän ja markkinoinnin näkökulmia
Kantonen, Päivi (2011)Tutkimuksen tavoite oli kehittää pk-yrityksen viestintää ja markkinointia. Tutkittava yritys on keskisuomalainen perheyritys, joka on toiminut viestintä- ja mainosalalla yli 20 vuotta. Sillä on kaksi toimipistettä, ... -
Työyhteisöviestintä organisaation sisäisessä sosiaalisessa mediassa : kirjallisuuskatsaus tutkimuksista vuosina 2008–2018
Merilä, Laura (2019)Etä- ja projektitöiden lisääntyessä ja työyhteisöjen muuttuessa yhä kansainvälisemmiksi organisaatiot hakevat sisäisestä sosiaalisesta mediasta tukea työyhteisöviestinnän tehostamiseen. Organisaation sisäiseltä ... -
Musiikinopettajien kokemuksia sosiaalisesta tuesta opettajayhteisössä
Kriikkula, Jukka (2012)Tutkimuksessani selvitän musiikinopettajien kokemuksia sosiaalisesta tuesta heidän työyhteisöissään. Lähestyn sosiaalista tukea Housen määrittelemien tiedollisen, välineellisen ja emotionaalisen tuen näkökulmasta ja ...