Muutosprosessi pk-yrityksessä : viestinnän ja markkinoinnin näkökulmia
Tutkimuksen tavoite oli kehittää pk-yrityksen viestintää ja markkinointia.
Tutkittava yritys on keskisuomalainen perheyritys, joka on toiminut
viestintä- ja mainosalalla yli 20 vuotta. Sillä on kaksi toimipistettä, joista
toinen on Savossa. Tutkimuksen tarkoitus oli arvioida yrityksen nykytila
sekä esittää kehittämisehdotuksia eli käytännössä tehdä asioita, joita
yrittäjät eivät ole itse ehtineet tehdä työkiireidensä vuoksi.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, johon otettiin ajallisesti
kaksi vertailukohtaa. Ensimmäisessä vaiheessa maaliskuussa 2009 toteutettiin
teemahaastattelut koko henkilöstölle sekä johdolle eli yhteensä 12
ihmiselle. Vertailukohdaksi otettiin tammi-helmikuu 2010, jolloin tehtiin
ryhmähaastattelut kolmelle ryhmälle: päätoimipaikan ja sivutoimipisteen
henkilöstölle sekä johdolle, johon kuuluvat yrittäjäpariskunta ja
heidän poikansa, joka on yrityksen uusi toimitusjohtaja. Teema- ja ryhmähaastatteluiden
välissä yritykselle laadittiin kehittämissuunnitelma,
jota tarkennettiin vielä ryhmähaastatteluiden jälkeen. Lisäksi yrityksessä
tehtiin havaintoja aina kevääseen 2011 saakka.
Yritys on muutostilanteessa. Tutkimushetkellä taantuma sekoittaa taloustilannetta,
minkä lisäksi yritys toteuttaa sukupolven/omistajanvaihdosta.
Muutokset tuovat yritykselle uusia haasteita ja vähenevät työt aiheuttavat
paineita irtisanomisille. Yrityksen sisäinen viestintä ja markkinointi
kaipaavat järjestelmällisyyttä ja resursseja. Johtaminen on hieman sekavaa,
eikä työhyvinvointiin tai motivointiin panosteta tarpeeksi. Muun
muassa näitä kehittämistarpeita olen peilannut alan kirjallisuuteen ja tehnyt
niiden pohjalta yritykselle kolmivaiheisen kehittämissuunnitelman.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaalisen median markkinointi- ja viestintäratkaisujen omaksuminen pk-yrityksessä : yrityspäättäjän näkökulma
Karjula, Johannes (2015)Sosiaalisen median rooli suomalaisten yritysten markkinointikanavana on vahvasti kasvusuuntainen. Vuonna 2014 melkein puolet yrityksistä ilmoitti omistavan jonkinasteisen sosiaalisen median strategian. Markkinointiratkaisujen ... -
Digitalisaatio PK-yrityksessä
Vuorela, Teemu (2018)Digitalisaation tuomat mahdollisuudet ovat viimeisen vuosikymmenen aikana jatkuvasti kasvava puheenaihe niin tutkimuksessa kuin mediassakin. Digiteknologian kehitys tuo mukanaan mahdollisuuksia ja uhkia yritysten ... -
Digitization of the communication and its implications for marketing
Lipiäinen, Heini (University of Jyväskylä, 2014) -
Sisäisen viestinnän merkitys henkilöstön työhyvinvoinnille muutostilanteessa
Hakkarainen, Minna (2017)Tämän tutkimuksen lähtökohtana toimi kiinnostus selvittää, miten sisäisellä viestinnällä voidaan muutostilanteessa vaikuttaa henkilöstön työhyvinvointiin. Tutkimuksella haettiin vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: ... -
Asiakkuuksienhallintajärjestelmän käyttöönotto pk-yrityksessä
Herranen, Sonja (2008)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.