Musiikinopettajien kokemuksia sosiaalisesta tuesta opettajayhteisössä
Tutkimuksessani selvitän musiikinopettajien kokemuksia sosiaalisesta tuesta heidän työyhteisöissään. Lähestyn sosiaalista tukea Housen määrittelemien tiedollisen, välineellisen ja emotionaalisen tuen näkökulmasta ja tarkaste-len musiikinopettajien kokemuksia niin vertaisilta kuin esimieheltä saadusta tuesta. Tutkimusmenetelmä on laadul-linen ja aineisto pohjautuu teemahaastatteluihin. Aineiston olen kerännyt haastattelemalla neljää musiikinopettajaa, joista kaksi työskentelee yläkoulussa, yksi lukiossa ja yksi sekä yläkoulussa että lukiossa.
Tutkimustulokset osoittivat, että musiikinopettajat ovat varsin tyytyväisiä sosiaaliseen tukeen työyhteisössään. Yh-teistyö muiden opettajien kanssa toimii tarvittaessa ja enemmistö haastateltavista koki opettajahuoneen ilmapiirin hyväksi ja musiikinopettajalle ystävälliseksi. Tiedollisen tuen saannissa opettajayhteisöä ja koko koulua koskevat suuret muutokset, kuten remontti, ovat tehneet viestinnästä haastavaa, mutta samalla kehittäneet sitä. Välineellistä tukea saadaan erityisesti työtovereilta, jotka ovat itse musiikillisesti orientoituneita. Parhaiten yhteistyö onnistuu muiden taito- ja taideaineiden opettajien kanssa. Koulun juhlien järjestämisessä musiikinopettajilla on apuna muita opettajia ja vaikka juhlat koetaan työläinä, ovat ne silti antoisia. Emotionaalista tukea välitetään opettajayhteisössä empatian, ymmärryksen, arvostuksen ja välittämisen osoittamisena. Näitä musiikinopettajat kokevat saavansa yh-teisönsä muilta opettajilta, mutta opettajakunnan koko vaikuttaa tuen saantiin. Suuresta opettajayhteisöstä löytyy myös opettajia, joiden kanssa yhteistyö ei onnistu.
Esimiestukea musiikinopettajat pitävät ensisijaisen tärkeänä. Tuloksissa ilmeni, että rehtorin osoittama sosiaalinen tuki vaikuttaa koko työyhteisön ilmapiiriin. Sen sijaan rehtorin väsyminen, kiireisyys ja stressaantuminen vaikutti negatiivisesti opettajayhteisöön. Tärkeimmäksi tuen muodoksi haastateltavat kokivat rehtorin osoittaman tiedolli-sen tuen, mutta myös välineellisen tuen koettiin vaikuttavan suoraan työssä jaksamiseen. Emotionaalisen tuen koet-tiin rehtorilta olevan luottamuksen ja arvostuksen osoittamista musiikinopettajaa kohtaan.
Musiikinopettajan yksinäisyys nousi esille siinä, että hän on usein ainut aineensa opettaja työyhteisössä. Muut ai-neenopettajat ja rehtori eivät täysin voi ymmärtää musiikinopettajan työtaakkaa eikä musiikin erityisluonnetta op-piaineena. Lisäksi musiikinopettaja täytyy puolustaa yksin aineensa asemaa opettajayhteisössään.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Siis eihän musiikinopettajalla mitään rauhaa oo koskaan" : musiikinopettajien keinoja työrauhan ylläpitämiseen
Lind, Jenni (2022)Työrauhan ylläpitäminen on osa jokaisen opettajan työskentelyä. Se voi käsitteenä näyttäytyä erilaiselta riippuen siitä, kuka sitä tarkastelee ja minkälaisessa yhteydessä siitä puhutaan. Työrauha on moniulotteinen ja varsin ... -
Äitien kokemuksia sosiaalisesta tuesta ensikodissa : tuen merkitykset ja yhteydet psyykkiseen hyvinvointiin
Rikalainen, Kaisa (2015)Tutkimuksessa tarkastellaan sitä, millaisia sosiaalisen tuen kokemuksia ensikodissa asuneilla äideillä on ensikotijaksonsa ajalta ja miten nämä kokemukset ovat yhteydessä äitien psyykkiseen hyvinvointiin. Tässä tutkimuksessa ... -
Luokanopettajien kokemuksia voimavaroista ja sosiaalisesta tuesta etäopetuksen aikana
Rantanen, Johanna (2020)Koronavirusepidemia muutti koulujen lähiopetuksen lähes kolmeksi kuukaudeksi etäopetukseksi keväällä 2020. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset tekijät luokanopettajat ovat kokeneet voimavaroikseen ... -
Kokemuksia eron jälkeisestä sosiaalisesta tuesta
Haggren, Tuija (2018)”Erotilanteen palveluilla kohti sovinnollisuutta” on Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelmaan (Lape-hanke) kuuluva suunnitelma, jonka tavoitteena on erotilanteen palveluiden kokonaisuuden selkeyttäminen ja palveluiden ... -
Musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia empatiasta ja myötätunnosta sekä niiden asemasta opetuksessa ja opetussuunnitelmissa
Voutilainen, Anna (2021)Tutkimukseni tavoitteena oli tutkia peruskoulun ja lukion opetussuunnitelman arvoperustassa sekä opetussuunnitelman musiikin oppiaineen yleisissä tavoitteissa mainittua myötätunnon ja empatian käsitettä. Tutkimukseni avulla ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.