University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Musiikinopettajien kokemuksia sosiaalisesta tuesta opettajayhteisössä

Thumbnail
View/Open
468.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kriikkula, Jukka
Date
2012
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education

 
Tutkimuksessani selvitän musiikinopettajien kokemuksia sosiaalisesta tuesta heidän työyhteisöissään. Lähestyn sosiaalista tukea Housen määrittelemien tiedollisen, välineellisen ja emotionaalisen tuen näkökulmasta ja tarkaste-len musiikinopettajien kokemuksia niin vertaisilta kuin esimieheltä saadusta tuesta. Tutkimusmenetelmä on laadul-linen ja aineisto pohjautuu teemahaastatteluihin. Aineiston olen kerännyt haastattelemalla neljää musiikinopettajaa, joista kaksi työskentelee yläkoulussa, yksi lukiossa ja yksi sekä yläkoulussa että lukiossa. Tutkimustulokset osoittivat, että musiikinopettajat ovat varsin tyytyväisiä sosiaaliseen tukeen työyhteisössään. Yh-teistyö muiden opettajien kanssa toimii tarvittaessa ja enemmistö haastateltavista koki opettajahuoneen ilmapiirin hyväksi ja musiikinopettajalle ystävälliseksi. Tiedollisen tuen saannissa opettajayhteisöä ja koko koulua koskevat suuret muutokset, kuten remontti, ovat tehneet viestinnästä haastavaa, mutta samalla kehittäneet sitä. Välineellistä tukea saadaan erityisesti työtovereilta, jotka ovat itse musiikillisesti orientoituneita. Parhaiten yhteistyö onnistuu muiden taito- ja taideaineiden opettajien kanssa. Koulun juhlien järjestämisessä musiikinopettajilla on apuna muita opettajia ja vaikka juhlat koetaan työläinä, ovat ne silti antoisia. Emotionaalista tukea välitetään opettajayhteisössä empatian, ymmärryksen, arvostuksen ja välittämisen osoittamisena. Näitä musiikinopettajat kokevat saavansa yh-teisönsä muilta opettajilta, mutta opettajakunnan koko vaikuttaa tuen saantiin. Suuresta opettajayhteisöstä löytyy myös opettajia, joiden kanssa yhteistyö ei onnistu. Esimiestukea musiikinopettajat pitävät ensisijaisen tärkeänä. Tuloksissa ilmeni, että rehtorin osoittama sosiaalinen tuki vaikuttaa koko työyhteisön ilmapiiriin. Sen sijaan rehtorin väsyminen, kiireisyys ja stressaantuminen vaikutti negatiivisesti opettajayhteisöön. Tärkeimmäksi tuen muodoksi haastateltavat kokivat rehtorin osoittaman tiedolli-sen tuen, mutta myös välineellisen tuen koettiin vaikuttavan suoraan työssä jaksamiseen. Emotionaalisen tuen koet-tiin rehtorilta olevan luottamuksen ja arvostuksen osoittamista musiikinopettajaa kohtaan. Musiikinopettajan yksinäisyys nousi esille siinä, että hän on usein ainut aineensa opettaja työyhteisössä. Muut ai-neenopettajat ja rehtori eivät täysin voi ymmärtää musiikinopettajan työtaakkaa eikä musiikin erityisluonnetta op-piaineena. Lisäksi musiikinopettaja täytyy puolustaa yksin aineensa asemaa opettajayhteisössään. ...
Keywords
opettajanhuone sosiaalinen tuki työyhteisöt musiikinopettajat opettajat vertaistuki esimiehet ilmapiiri
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201205221699

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25002]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Siis eihän musiikinopettajalla mitään rauhaa oo koskaan" : musiikinopettajien keinoja työrauhan ylläpitämiseen 

    Lind, Jenni (2022)
    Työrauhan ylläpitäminen on osa jokaisen opettajan työskentelyä. Se voi käsitteenä näyttäytyä erilaiselta riippuen siitä, kuka sitä tarkastelee ja minkälaisessa yhteydessä siitä puhutaan. Työrauha on moniulotteinen ja varsin ...
  • Luokanopettajien kokemuksia voimavaroista ja sosiaalisesta tuesta etäopetuksen aikana 

    Rantanen, Johanna (2020)
    Koronavirusepidemia muutti koulujen lähiopetuksen lähes kolmeksi kuukaudeksi etäopetukseksi keväällä 2020. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset tekijät luokanopettajat ovat kokeneet voimavaroikseen ...
  • Kokemuksia eron jälkeisestä sosiaalisesta tuesta 

    Haggren, Tuija (2018)
    ”Erotilanteen palveluilla kohti sovinnollisuutta” on Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelmaan (Lape-hanke) kuuluva suunnitelma, jonka tavoitteena on erotilanteen palveluiden kokonaisuuden selkeyttäminen ja palveluiden ...
  • Äitien kokemuksia sosiaalisesta tuesta ensikodissa : tuen merkitykset ja yhteydet psyykkiseen hyvinvointiin 

    Rikalainen, Kaisa (2015)
    Tutkimuksessa tarkastellaan sitä, millaisia sosiaalisen tuen kokemuksia ensikodissa asuneilla äideillä on ensikotijaksonsa ajalta ja miten nämä kokemukset ovat yhteydessä äitien psyykkiseen hyvinvointiin. Tässä tutkimuksessa ...
  • Musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia empatiasta ja myötätunnosta sekä niiden asemasta opetuksessa ja opetussuunnitelmissa 

    Voutilainen, Anna (2021)
    Tutkimukseni tavoitteena oli tutkia peruskoulun ja lukion opetussuunnitelman arvoperustassa sekä opetussuunnitelman musiikin oppiaineen yleisissä tavoitteissa mainittua myötätunnon ja empatian käsitettä. Tutkimukseni avulla ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre