Työyhteisöviestintä organisaation sisäisessä sosiaalisessa mediassa : kirjallisuuskatsaus tutkimuksista vuosina 2008–2018
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Etä- ja projektitöiden lisääntyessä ja työyhteisöjen muuttuessa yhä kansainvälisemmiksi organisaatiot hakevat sisäisestä sosiaalisesta mediasta tukea työyhteisöviestinnän tehostamiseen. Organisaation sisäiseltä sosiaaliselta medialta odotetaan muun muassa työyhteisön tiedon jakamista, koordinointia ja yhteistyötä edistäviä ominaisuuksia. Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli tarjota jäsenneltyä tietoa vuorovaikutusilmiöistä, joita on tutkittu organisaation sisäisessä sosiaalisessa mediassa vuosien 2008–2018 aikana.
Kirjallisuuskatsauksen aineistoon valikoitui 30 englanninkielistä, empiiristä artikkelia, jotka jäsennettiin kolmen eri työyhteisöviestinnän vuorovaikutusilmiön alle: strategiseen vuorovaikutukseen, tiedon jakamiseen ja organisaatiokulttuurin luomiseen ja ylläpitämiseen. Aineiston tutkimukset osoittavat, että organisaation sisäinen sosiaalinen media tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia niin tiimien, vertaissuhteiden kuin johtajien ja alaisten väliseen vuorovaikutukseen ja organisaatiokulttuurin rakentamiseen.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittavat, että vuosien 2008–2018 aikana työyhteisöviestintää organisaation sisäisessä sosiaalisessa mediassa on tutkittu kvalitatiivisin, kvantitatiivisin ja monimenetelmällisin keinoin monipuolisesti sekä yksilö-, ryhmä- että organisaatiotasolla. Tutkimustulokset nostavat esiin myös haasteita, jotka liittyvät muun muassa sisäisen sosiaalisen median käyttöönottamiseen, lisääntyvän näkyvyyden tuomiin jännitteisiin työyhteisön vuorovaikutussuhteissa sekä uusien viestintäkäytänteiden omaksumiseen.
Kirjallisuuskatsauksen jäsennys auttaa organisaatioita ja viestinnän asiantuntijoita varautumaan ilmiöihin, joita organisaation sisäinen sosiaalinen media mahdollistaa. Kirjallisuuskatsaus nostaa esiin myös jatkotutkimushaasteita, jotka liittyvät muun muassa johtaja-alaissuhteeseen, tiimeihin ja sosioemotionaaliseen vuorovaikutukseen organisaation sisäisessä sosiaalisessa mediassa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29535]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Jääkiekon liigaseurojen sidosryhmävuorovaikutus sosiaalisessa mediassa
Pitkänen, Henri (2016)Tämän puheviestinnän maisterintutkielman tavoitteena oli selvittää jääkiekon liigaseurojen sosiaalisen median käyttöä. Tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia keinoja seurat käyttävät sosiaalisen median viestinnässään, ... -
Näkyvää ja kestävää vuorovaikutusta : vuorovaikutusteknologian tarjoamia mahdollisuuksia työyhteisöviestintään
Kujala, Laura; Yli-Knuuttila, Helmi (2017)Tämän pro gradu -tutkielman kokonaistavoitteena on syventää ymmärrystä ja lisätä asiantuntemusta teknologiavälitteisestä vuorovaikutuksesta työyhteisöviestinnässä. Tässä tutkielmassa pyritään myös kehittämään uutta tietoa ... -
Kohti turvallisuuden kulttuuria : kuinka viestinnän keinoin voi kehittää organisaation turvallisuutta?
Mannila, Erikka (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten organisaation turvallisuuskulttuuria ja kriiseistä oppimista on mahdollista kehittää viestinnän keinoin. Turvallisuuskulttuuri ja kriiseistä oppiminen nivoutuvat tiiviisti ... -
Työyhteisöviestintä etätyöntekijöiden työuupumuksen ennaltaehkäisyssä
Jortikka, Iiris (2022)Työuupumuksesta on tullut merkittävä työterveysongelma, mutta työuupumuksen ennaltaehkäisyyn voidaan vaikuttaa yksilökeskeisillä sekä organisaatiokeskeisillä keinoilla. Tässä tutkielmassa työuupumuksen ennaltaehkäisyä ... -
Kirjallisuuskatsaus kuluttajien brändisitoutumisesta sosiaalisessa mediassa
Liimatainen, Iia (2017)Liiketoimintaympäristö on muuttunut valtavasti viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Kuluttajilla on entistä enemmän valtaa yrityksiä kohtaan ja sosiaalinen median on muuttanut tapaa, jolla yritykset voivat olla ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.