Vanhempien kokemuksia yhteistyöstä arviointikeskusteluissa
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia vanhemmilla on yhteistyöstä koulun kanssa arviointikeskusteluissa. Tutkimuksessa halutaan selvittää, mitä sisältöjä keskusteluissa on ja millaisina vanhemmat kokevat osallistujien roolit ja vuorovaikutuksen arviointikeskustelussa. Tutkimuksen tarkoituksena on myös selvittää, mikä merkitys arviointikeskusteluilla on vanhemmille.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa on hermeneuttisia piirteitä. Aineisto kerättiin keväällä 2021, ja se toteutettiin teemahaastatteluna. Haastatteluihin osallistui kahdeksan vanhempaa eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin käyttämällä laadullista sisällönanalyysia.
Tutkimuksessa selvisi, että vanhemmat kokevat yhteistyön arviointikeskusteluissa pääosin positiivisesti. Sisältö koostuu lapsen oppimisen arvioinnista, tiedonvälityksestä kodin ja koulun välillä sekä oppimisen tuen järjestämisestä. Keskustelun sisällöt koetaan hyvinä, mutta usein keskustelu jää pinnalliseksi. Opettajalla on keskustelussa johtava rooli. Vanhemman rooli on kuunnella, keskustella ja rohkaista lasta. Lapsi jää keskustelussa sivurooliin. Pääosin keskustelussa koetaan luottamusta, kuunnellaan toista ja sovitaan yhteisistä asioista. Vanhemmat eivät silti tule aina täysin kuulluksi. Arviointikeskustelun merkitykset vanhemmalle ovat lapsen tukeminen, tiedonvälitys ja yhdessä kasvattaminen.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että arviointikeskusteluilla on tärkeä merkitys koulun ja vanhempien välisessä yhteistyössä. Jotta yhteistyö keskusteluissa olisi mahdollisimman hyvin lasta tukevaa, tulisi kiinnittää huomiota opettajan vuorovaikutustaitoihin ja lisätä lapsen osallisuutta keskustelussa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Monimuotoisten perheiden vanhempien kokemuksia yhteistyöstä koulun kanssa
Mykkänen, Jutta (2023)Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää monimuotoisten perheiden vanhempien kokemuksia yhteistyöstä koulun kanssa sekä millaisia kehitystarpeita yhteistyössä nähdään. Tutkimuksen tarkoituksena on lisätä ... -
Tiedon välittämistä vai perhelähtöistä yhteistyötä? : varhaiskasvatuksen henkilökunnan kokemuksia päivittäisestä yhteistyöstä tukea tarvitsevien lasten vanhempien kanssa
Jansson, Salla (2021)Tässä kehittämistutkimuksessa tarkasteltiin merkityksellisiä tekijöitä vanhempien kanssa toteutettavassa päivittäisessä yhteistyössä varhaiskasvatuksen henkilökunnan näkökulmasta. Lisäksi selvitettiin, miten työntekijät ... -
Vanhemmuuden vallanjako : kirjallisuuskatsaus sijaishuollon aikaisesta yhteistyöstä ja vanhempien toimijuudesta
Ojanne, Elina (2022)Tämä tutkielma käsittelee lastensuojelun sijaishuollon ja biologisten vanhempien välistä yhteistyötä vuorovaikutuksen keinoin. Tutkielmassa selvitetään, millaisia vuorovaikutusvallan tasoja vanhempien ja sijaishuollon ... -
Neuropsykiatrisesti oireilevien lasten vanhempien näkemyksiä yhteistyöstä varhaiskasvatuksessa
Närhi, Jemina (2022)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin neuropsykiatrisesti oireilevien lasten vanhempien näkemyksiä yhteistyöstä varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tutkimus pyrki selvittämään, millaisena vanhemmat kokevat oman roolinsa lapsen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.