Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorInnanen, Hely
dc.contributor.authorHassinen, Eveliina
dc.date.accessioned2021-06-07T05:39:55Z
dc.date.available2021-06-07T05:39:55Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76268
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia vanhemmilla on yhteistyöstä koulun kanssa arviointikeskusteluissa. Tutkimuksessa halutaan selvittää, mitä sisältöjä keskusteluissa on ja millaisina vanhemmat kokevat osallistujien roolit ja vuorovaikutuksen arviointikeskustelussa. Tutkimuksen tarkoituksena on myös selvittää, mikä merkitys arviointikeskusteluilla on vanhemmille. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa on hermeneuttisia piirteitä. Aineisto kerättiin keväällä 2021, ja se toteutettiin teemahaastatteluna. Haastatteluihin osallistui kahdeksan vanhempaa eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin käyttämällä laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuksessa selvisi, että vanhemmat kokevat yhteistyön arviointikeskusteluissa pääosin positiivisesti. Sisältö koostuu lapsen oppimisen arvioinnista, tiedonvälityksestä kodin ja koulun välillä sekä oppimisen tuen järjestämisestä. Keskustelun sisällöt koetaan hyvinä, mutta usein keskustelu jää pinnalliseksi. Opettajalla on keskustelussa johtava rooli. Vanhemman rooli on kuunnella, keskustella ja rohkaista lasta. Lapsi jää keskustelussa sivurooliin. Pääosin keskustelussa koetaan luottamusta, kuunnellaan toista ja sovitaan yhteisistä asioista. Vanhemmat eivät silti tule aina täysin kuulluksi. Arviointikeskustelun merkitykset vanhemmalle ovat lapsen tukeminen, tiedonvälitys ja yhdessä kasvattaminen. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että arviointikeskusteluilla on tärkeä merkitys koulun ja vanhempien välisessä yhteistyössä. Jotta yhteistyö keskusteluissa olisi mahdollisimman hyvin lasta tukevaa, tulisi kiinnittää huomiota opettajan vuorovaikutustaitoihin ja lisätä lapsen osallisuutta keskustelussa.fi
dc.format.extent86
dc.language.isofi
dc.titleVanhempien kokemuksia yhteistyöstä arviointikeskusteluissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106073485
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysokoulut
dc.subject.ysokoti
dc.subject.ysokasvatusyhteistyö
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoarviointikeskustelu
dc.subject.ysokasvatus
dc.subject.ysoosallisuus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot