University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Tiedon välittämistä vai perhelähtöistä yhteistyötä? : varhaiskasvatuksen henkilökunnan kokemuksia päivittäisestä yhteistyöstä tukea tarvitsevien lasten vanhempien kanssa

Thumbnail
View/Open
1.1Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Jansson, Salla
Date
2021
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä kehittämistutkimuksessa tarkasteltiin merkityksellisiä tekijöitä vanhempien kanssa toteutettavassa päivittäisessä yhteistyössä varhaiskasvatuksen henkilökunnan näkökulmasta. Lisäksi selvitettiin, miten työntekijät kokevat tukea tarvitsevien lasten vanhempien kanssa tehtävän päivittäisen yhteistyön sekä työntekijöiden keinoja välittää ikäviä viestejä lapsen päivän kulusta. Lopuksi selvitettiin työntekijöiden koulutustarpeita päivittäisen yhteistyön parantamiseksi. Tutkimuksen lopputuotoksena luotiin täydennyskoulutusvideo. Tutkimus toteutettiin yhdellä kehittämistutkimuksen syklillä seuraavien vaiheiden kautta: teoreettinen ongelma-analyysi, empiirinen ongelma-analyysi ja kehittämisvaihe. Teoreettisena ongelma-analyysina toimi tutkimuksen teoreettinen viitekehys. Tämä analyysi osoitti, että päivittäisessä yhteistyössä on kehitettävää, etenkin kohti perhelähtöistä toimintatapaa. Täydennyskoulutukselle on myös aiempien selvitysten mukaan koettu tarvetta. Empiirisessä ongelma-analyysissa aineisto kerättiin teemahaastattelemalla 12 varhaiskasvatuksen työntekijää ja analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Empiirisen ongelma-analyysin tulosten mukaan varhaiskasvatuksen henkilökunta pitää päivittäistä yhteistyötä merkityksellisenä osana omaa työtään. Onnistunutta yhteistyötä luonnehdittiin avoimeksi ja positiiviseksi vuorovaikutukseksi, jossa luottamusta on rakennettu osapuolten välille. Tukea tarvitsevien lasten vanhempien ja henkilökunnan välistä vuorovaikutusta kuvattiin syvemmäksi ja aktiivisemmaksi. Ikävien viestien kertomiseen haluttiin sisällyttää myös myönteisiä asioita lapsen päivästä, sekä ylipäätään vähentää ikävien viestien määrää sopimalla päivittäistä yhteistyötä koskevia strategioita. Täydennyskoulutus kehitettiin tutkimuksen tulosten perusteella. Toteutus-tavaksi muodostui video, joka oli jaettu kolmeen osaan harjoitteineen; aamun kohtaamiset ja iltapäivän kuulumiset, päivittäinen yhteistyö tukea tarvitsevien lasten vanhempien kanssa ja ikävien viestien kertominen osana päivittäistä yh-teistyötä. Video saatavilla tästä linkistä: https://youtu.be/8Oi1SU87bDc ...
Keywords
päivittäinen yhteistyö tuen tarve täydennyskoulutus varhaiskasvatus yhteistyö vanhemmat päiväkodit kasvatusyhteistyö tukeminen kehittämistutkimus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105263215

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23352]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Se päiväkodin aloitus meni tosi paljon paremmin, kun mitä mä luulin ja oletin. Et varmaan suurin syy oli ne hoitajat, miten mukavia ne oli" : vanhempien kokemuksia pienten lasten varhaiskasvatuksen aloituksesta 

    Koskela, Laura; Koivu, Eveliina (2019)
    Laadullinen tutkimuksemme käsittelee vanhempien kokemuksia pienten lasten aloittaessa päiväkodissa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät päiväkodin henkilökunnan toiminnassa lisäsivät ja vähensivät ...
  • Kohti kumppanuuttako? : erityistä tukea tarvitsevien lasten vanhempien kokemuksia perhelähtöisyydestä päiväkodin arjessa 

    Böök, Katriina; Vilppo, Leila (2004)
  • Kohti yhteistä laatua : henkilökunnan, vanhempien ja lasten laatukäsitykset päiväkodin integroidussa erityisryhmässä 

    Tauriainen, Leena (University of Jyväskylä, 2000)
  • Varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä hyvin toimivasta ammatillisesta yhteistyöstä : "varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kanssa" 

    Sippola, Pirjo (2015)
    TIIVISTELMÄ Sippola Pirjo. VARHAISKASVATUKSEN ERITYISOPETTAJIEN KÄSITYKSIÄ HYVIN TOIMIVASTA AMMATILLISESTA YHTEISTYÖSTÄ – ”Varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kans-sa. ...
  • Vanhempien kokemuksia yhteistyöstä arviointikeskusteluissa 

    Hassinen, Eveliina (2021)
    Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia vanhemmilla on yhteistyöstä koulun kanssa arviointikeskusteluissa. Tutkimuksessa halutaan selvittää, mitä sisältöjä keskusteluissa on ja millaisina ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre