Monimuotoisten perheiden vanhempien kokemuksia yhteistyöstä koulun kanssa
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää monimuotoisten perheiden vanhempien kokemuksia yhteistyöstä koulun kanssa sekä millaisia kehitystarpeita yhteistyössä nähdään. Tutkimuksen tarkoituksena on lisätä tietoa monimuotoisten perheiden kanssa toimimisesta peruskoulussa.
Tutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla vuoden 2022 keväällä. Tutkittavina oli sijaisperheiden, sateenkaariperheiden ja uusperheen vanhempia. Aineiston analyysi tehtiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti.
Tutkimustulosten mukaan monimuotoisten perheiden vanhempien kokemukset yhteistyöstä olivat pääsääntöisesti positiivisia. Yhteistyön nähtiin rakentuvan monesta osa-alueesta. Kaikkien tutkimukseen osallistuneiden perhemuotojen vanhemmat kokivat kodin ja koulun yhteistyön toimivana. Yhteistyön kehittämiseksi perheiden vanhemmat esittivät monimuotoisuuden huomioimisen paremmin koulun arjessa niin oppilaiden kuin perheiden osalta.
Monimuotoisten perheiden vanhempien ja koulun välinen yhteistyö sujuu monilta osin hyvin. Kuitenkin tutkimustietoa tarvitaan lisää, jotta yhteistyötä ja moninaisuuden huomiointia voidaan koulun arjessa kehittää. Tutkimus antaa opettajille tietoa siitä, millaisiin asioihin yhteistyössä monimuotoisten perheiden kanssa tulee kiinnittää huomiota.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vanhempien kokemuksia yhteistyöstä arviointikeskusteluissa
Hassinen, Eveliina (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia vanhemmilla on yhteistyöstä koulun kanssa arviointikeskusteluissa. Tutkimuksessa halutaan selvittää, mitä sisältöjä keskusteluissa on ja millaisina ... -
Ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin ja koulun kanssa sekä esikoulusta peruskouluun siirtymisen nivelvaiheesta
Päivärinta, Pinja (2024)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin sekä peruskoulun henkilökunnan kanssa. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä moninaisuudesta koulumaailmassa ja ... -
Haastava lapsi perheessä : lastentarhanopettajien kokemuksia yhteistyöstä vanhempien kanssa
Karttunen, Anni (2016)Karttunen, Anni. 2016. Haastava lapsi perheessä – lastentarhanopettajien kokemuksia yhteistyöstä vanhempien kanssa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 97 sivua. Lapsen ... -
Tiedon välittämistä vai perhelähtöistä yhteistyötä? : varhaiskasvatuksen henkilökunnan kokemuksia päivittäisestä yhteistyöstä tukea tarvitsevien lasten vanhempien kanssa
Jansson, Salla (2021)Tässä kehittämistutkimuksessa tarkasteltiin merkityksellisiä tekijöitä vanhempien kanssa toteutettavassa päivittäisessä yhteistyössä varhaiskasvatuksen henkilökunnan näkökulmasta. Lisäksi selvitettiin, miten työntekijät ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.