Kouluakäymättömyyden syyt ja tukimuodot erityisopettajien kuvaamina
Tekijät
Päivämäärä
2021Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yläkoulun erityisopettajien näkemyksiä kouluakäymättömyyden syistä sekä siitä, minkälaisin keinoin kouluakäymättömiä oppilaita on tuettu. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella. Aineisto koostui Monni Online -hankkeen yhteydessä kerätystä haastatteluaineistosta, joka analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat kouluakäymättömyyden olevan laaja ilmiö syineen ja tukimuotoineen. Erityisopettajien mukaan taustalla on ollut usein oppilaaseen itseensä liittyviä sisäisiä syitä, kuten psyykkistä tai fyysistä oireilua, motivaation ja sitoutumisen pulmia, elämänhallintaan liittyviä haasteita, oppimisvaikeuksia sekä päihteiden käyttöä. Erityisopettajat kuvailivat myös joitakin oppilaan ulkoisia syitä kouluakäymättömyydelle, jotka koskivat kotiin ja kouluun liittyviä tekijöitä.
Tutkimuksen mukaan kouluakäymättömille tarjotut tukimuodot ovat vaihdelleet oppilaan tilanteen, koulun sekä paikkakunnan mukaan. Koulutoimen tukimuodoista opettajat mainitsivat oppilashuollon tarjoaman tuen, opetuksen järjestämisen lähikoulun ulkopuolella, joustavien oppimisympäristöjen ja ryhmien hyödyntämisen koulussa, joustavan perusopetuksen sekä muita yksittäisiä tukikeinoja. Tutkimuksen mukaan kouluakäymättömät oppilaat ovat usein saaneet tukea myös nuorisotoimelta sekä sosiaali- ja terveyshuollon palveluilta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Osalle sopii hyvin, osalle huonommin ja osalle ei ollenkaan" : erityisopettajien näkemyksiä tuen piirissä olevien oppilaiden etäopiskelusta koronavirusepidemian aikana
Arponen, Aurora (2021)Tässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin laaja-alaisten erityisopettajien ja erityisluokanopettajien näkemyksiä tehostetun ja erityisen tuen piirissä olevien oppilaiden koulunkäynnistä koronavirusepidemian ... -
Erityisopettajien ja erityisluokanopettajien opetusmetodit ja oppimiskäsitykset vaativan erityisen tuen opetuksessa
Parkkola, Markus (2024)Viime vuosina Suomen yhteiskunnan sekä koululaitoksen kehityssuunta on herättänyt paljon keskustelua. Huolta ovat aiheuttaneet esimerkiksi alueellinen ja koulutuksellinen segregoituminen, laskeneet oppimistulokset sekä ... -
Kouluakäymättömyys peruskoulussa : kouluhyinvointiprofiilit TUUVE-hankkeen verkko-opetukseen osallistuneilla oppilailla
Sorvila, Nuutti (2020)Kouluakäymättömyys ja poissaolot koulusta ovat yhteydessä koulutuksen keskeytymiseen, alentuneeseen terveydentilaan ja mielenterveysongelmiin. Poissaolot koulusta vaikuttavat lisääntyneet hienoisesti viime aikoina. Tässä ... -
”Ilman tätä nuori ei todennäköisesti olisi pystynyt koulunkäyntiin.” : kouluakäymättömyyteen puuttumisen mallin arviointia
Mannermaa, Elina (2024)Tutkielman tausta on kouluakäymättömyyden ilmiössä. Koulupoissaolot ovat yleistyneet ja koulunkäyntiin liittyvät haasteet ovat lisääntyneet. Tämä voi vaikuttaa merkittävästi nuoren hyvinvointiin ja tulevaisuuden kehityskulkuihin. ... -
Ammatillisen koulutuksen erityisopettajien toiveet, odotukset ja tunteet oppivelvollisuuden laajentamisen kynnyksellä
Ahopalo, Johanna (2022)Oppivelvollisuuden uudistuminen astui voimaan vuonna 2021 pyrkien ratkaisemaan peruskoulun ja toisen asteen koulutuksen nivelvaiheen nuorten haasteita. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esille ammatillisissa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.