”Ilman tätä nuori ei todennäköisesti olisi pystynyt koulunkäyntiin.” : kouluakäymättömyyteen puuttumisen mallin arviointia
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkielman tausta on kouluakäymättömyyden ilmiössä. Koulupoissaolot ovat yleistyneet ja koulunkäyntiin liittyvät haasteet ovat lisääntyneet. Tämä voi vaikuttaa merkittävästi nuoren hyvinvointiin ja tulevaisuuden kehityskulkuihin. Ilmiötä on alettu tarkastelemaan sosioekologisia järjestelmäkehyksiä hyödyntäen. Tutkimuksen tarkoitus oli arvioida yhden kouluakäymättömyyteen puuttumisen toimintamallin käytänteiden toimivuutta ja kehittämistarpeita. Lisäksi tutkimusaineistosta haettiin viitteitä toimintaan liittyvien ominaisuuksien vaikutuksesta oppilaiden (koulu)hyvinvointiin ja koulunkäyntiin.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidun haastattelun muodossa sähköisenä lomakekyselynä. Vastaajaryhmänä oli toiminnassa mukana oleva verkosto. Kyselyyn vastasi 22 henkilöä (arviolta 2/3). Likert-asteikolliset kysymykset analysoitiin lukumäärällisiä jakaumia tarkastellen. Avoimet vastaukset analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä teemoittelua hyödyntäen.
Toimintamallin käytänteet arvioitiin valtaosin toimiviksi. Puutteita ja kehittämisen tarvetta koettiin olevan kotikoulujen ja ryhmän välisessä tiedonsiirron käytänteissä ja opetus- ja arviointiyhteistyökäytänteissä. Toiminta koettiin vallitsevasti nuoren hyvinvointia ja koulukäyntiä edistäväksi sillä edellytyksellä, että nuori ja hänen perheensä pystyivät sitoutumaan toimintaan.
Ennalta ehkäisevät, kouluun kiinnittymistä vahvistavat toimet, varhainen systemaattinen poissaoloihin puuttuminen sekä monipuolisia interventioita mahdollistavat resurssit ovat keskeisessä asemassa kouluakäymättömyyden ongelman ratkaisemisessa ja muuttamisessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lapsen hyvinvointi koulujen poissaoloihin puuttumisen toimintamalleissa
Rissanen, Laura (2022)Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia perusopetuksen koulujen poissaoloihin puuttumisen toimintamallien sisältöjä suhteessa poissaolosyihin sekä lapsen hyvinvointiin ja osallisuuteen. Tutkimuksessa tarkastellaan, kuinka ... -
Erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden kokemuksia kouluhyvinvoinnista sekä koulun merkityksestä heidän elämässään
Ärling, Karri (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden kokemuksia kouluhyvinvoinnista sekä kuinka opettajat voivat auttaa oppilaita kouluhyvinvoinnin osalta. Kouluhyvinvoinnin pohjana käytettiin ... -
Peruskoulukokemusten yhteys tulevaisuuden hyvinvointiin ja syrjäytymisriskiin
Pitkänen, Aino (2023)Nuoren koulussa tapahtuvalla elämällä on suuri vaikutus nuoren hyvinvointiin, elämään tyytyväisyyteen ja tulevaisuuden suunnitelmiin (OECD, 2017, s. 19). Työn tavoitteena on tutkia yhteyksiä sosiaaliseen kouluympäristöön ... -
Liikenneonnettomuuden vaikutukset oppilaan koulunkäyntiin
Länsivuori-Lahtinen, Susanna; Siivonen, Tiina (2002) -
Kodin varallisuuden merkitys oppilaan koulunkäyntiin : huoltajien mielipiteitä
Aho, Marianne; Grek, Tanja (2013)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.