Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLeskinen, Markku
dc.contributor.authorMäntylä, Minttu
dc.date.accessioned2021-06-04T11:55:51Z
dc.date.available2021-06-04T11:55:51Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76252
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yläkoulun erityisopettajien näkemyksiä kouluakäymättömyyden syistä sekä siitä, minkälaisin keinoin kouluakäymättömiä oppilaita on tuettu. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella. Aineisto koostui Monni Online -hankkeen yhteydessä kerätystä haastatteluaineistosta, joka analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimuksen tulokset osoittivat kouluakäymättömyyden olevan laaja ilmiö syineen ja tukimuotoineen. Erityisopettajien mukaan taustalla on ollut usein oppilaaseen itseensä liittyviä sisäisiä syitä, kuten psyykkistä tai fyysistä oireilua, motivaation ja sitoutumisen pulmia, elämänhallintaan liittyviä haasteita, oppimisvaikeuksia sekä päihteiden käyttöä. Erityisopettajat kuvailivat myös joitakin oppilaan ulkoisia syitä kouluakäymättömyydelle, jotka koskivat kotiin ja kouluun liittyviä tekijöitä. Tutkimuksen mukaan kouluakäymättömille tarjotut tukimuodot ovat vaihdelleet oppilaan tilanteen, koulun sekä paikkakunnan mukaan. Koulutoimen tukimuodoista opettajat mainitsivat oppilashuollon tarjoaman tuen, opetuksen järjestämisen lähikoulun ulkopuolella, joustavien oppimisympäristöjen ja ryhmien hyödyntämisen koulussa, joustavan perusopetuksen sekä muita yksittäisiä tukikeinoja. Tutkimuksen mukaan kouluakäymättömät oppilaat ovat usein saaneet tukea myös nuorisotoimelta sekä sosiaali- ja terveyshuollon palveluilta.fi
dc.format.extent59
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkouluakäymättömyys
dc.titleKouluakäymättömyyden syyt ja tukimuodot erityisopettajien kuvaamina
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106043477
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.subject.ysotukimuodot
dc.subject.ysooppilaat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot