dc.contributor.advisor | Kautto-Knape, Erja | |
dc.contributor.author | Julin, Antti | |
dc.contributor.author | Saatsi, Joose | |
dc.date.accessioned | 2021-06-02T07:37:18Z | |
dc.date.available | 2021-06-02T07:37:18Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76145 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia teknologisia laitteita opetuk sen ja oppimisen apuna käytetään vaativan erityisen tuen kontekstissa. Lisäksi
tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten opetusteknologia tukee vaativan erityisen tuen oppilaiden toimijuutta sekä mitä vaativan erityisen tuen opettajien tulee
ottaa huomioon opetusteknologiaa käyttäessään, jotta sen käyttö luokassa on sujuvaa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto saatiin
haastatteluista ja tutkijoiden aiemmin tekemästä verkkokyselystä. Tutkimukseen
osallistujat olivat erityisopettajia (n=16) kahdesta vaativan erityisen tuen koulusta eri osista Suomea. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tulosten mukaan opetusteknologian käyttö keskittyi kannettaviin tietoko neisiin, tabletteihin ja oppilaiden puhelimiin. Opetusteknologia tuki vaativan erityisen tuen oppilaiden toimijuutta mahdollistamalla opetuksen ja oppimisen, tukemalla oppilaiden itsenäistä toimintaa sekä lisäämällä ja harjoituttamalla oppilaiden vuorovaikutusta. Tutkimus osoitti myös, kuinka koulun teknologiset resurssit, opettajien laiteosaaminen, oppilaiden teknologiset taidot sekä yhteiset
säännöt liittyvät opetusteknologian sujuvaan käyttöön.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että opetusteknologialla pystytään vahvistamaan myös erityisen tuen oppilaiden oppimista ja koulunkäyntiä.
Opetusteknologian lisäarvo erityisopetukselle on, että teknologian avulla voidaan entistä paremmin tukea oppilaiden itsenäistä toimintaa ja vuorovaikutusta. | fi |
dc.format.extent | 100 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | vaativa erityinen tuki | |
dc.title | Vaativan erityisen tuen oppilaiden toimijuuden tukeminen opetusteknologialla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202106023381 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | toimijuus | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | erityisoppilaat | |
dc.subject.yso | opetusteknologia | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |