Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKautto-Knape, Erja
dc.contributor.authorJulin, Antti
dc.contributor.authorSaatsi, Joose
dc.date.accessioned2021-06-02T07:37:18Z
dc.date.available2021-06-02T07:37:18Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76145
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia teknologisia laitteita opetuk sen ja oppimisen apuna käytetään vaativan erityisen tuen kontekstissa. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten opetusteknologia tukee vaativan erityisen tuen oppilaiden toimijuutta sekä mitä vaativan erityisen tuen opettajien tulee ottaa huomioon opetusteknologiaa käyttäessään, jotta sen käyttö luokassa on sujuvaa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto saatiin haastatteluista ja tutkijoiden aiemmin tekemästä verkkokyselystä. Tutkimukseen osallistujat olivat erityisopettajia (n=16) kahdesta vaativan erityisen tuen koulusta eri osista Suomea. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Tulosten mukaan opetusteknologian käyttö keskittyi kannettaviin tietoko neisiin, tabletteihin ja oppilaiden puhelimiin. Opetusteknologia tuki vaativan erityisen tuen oppilaiden toimijuutta mahdollistamalla opetuksen ja oppimisen, tukemalla oppilaiden itsenäistä toimintaa sekä lisäämällä ja harjoituttamalla oppilaiden vuorovaikutusta. Tutkimus osoitti myös, kuinka koulun teknologiset resurssit, opettajien laiteosaaminen, oppilaiden teknologiset taidot sekä yhteiset säännöt liittyvät opetusteknologian sujuvaan käyttöön. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että opetusteknologialla pystytään vahvistamaan myös erityisen tuen oppilaiden oppimista ja koulunkäyntiä. Opetusteknologian lisäarvo erityisopetukselle on, että teknologian avulla voidaan entistä paremmin tukea oppilaiden itsenäistä toimintaa ja vuorovaikutusta.fi
dc.format.extent100
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othervaativa erityinen tuki
dc.titleVaativan erityisen tuen oppilaiden toimijuuden tukeminen opetusteknologialla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106023381
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.subject.ysoerityisoppilaat
dc.subject.ysoopetusteknologia
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot